Saturday, April 24, 2010

MAMPUKAH PAKATAN RAKYAT?


Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan peruntukan RM1.8 bilion untuk pendidikan anak-anak bukan Melayu yang melibatkan pembangunan Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina dan Tamil), prasarana untuk guru-guru dan pelajar, melahirkan guru-guru terlatih dan juga pelbagai kemudahan yang lain.

Muhyiddin berkata, ini sudah menjadi tanggungjawab Kerajaan untuk memastikan bahawa anak-anak mendapat kemudahan pendidikan yang sama rata tanpa mengira kaum dan agama.

Persoalannya, bolehkah Pakatan Rakyat mengorbankan RM1.8 bilion untuk kemudahan rakyat? Jika selama ini Kerajaan Barisan Nasional tidak pernah berat sebelah dalam memberi dan menyumbangkan kemudahan dan prasarana yang lengkap kepada rakyat, adakah Kerajaan Pakatan Rakyat mampu menyediakannya untuk rakyat? Sedangkan di Selangor di bawah pemerintahan Khalid Gagap, Tourism Selangor pun kena bayar sewa RM36 ribu sebulan. Mana ada istilah FREE @ PERCUMA dalam konsep pemerintahan Pakatan Rakyat. Sedangkan Kerajaan BN beri percuma kerana tahu ia adalah hak rakyat dan rakyat wajar mendapat yang terbaik daripada kerajaan.

No comments: