Tuesday, October 21, 2008

Hormati Kontrak Sosial

http://anginperubahan.blogspot.com/

Sunday, October 19, 2008

Piagam Madinah adalah antara kontrak sosial yang terawal diadakan untuk menyatu padukan suku suku bangsa yang berlainan dalam satu pentadbiran. Mengandugi 47 fasal. 23 fasal piagam tersebut membicarakan tentang hubungan antara umat Islam sesama umat Islam. Manakala 24 fasal membicarakan tentang hubungan umat Islam dengan umat bukan Islam, termasuklah Yahudi.

Untuk mewujudkan sebuah negara yang stabil, selepas adanya perjanjian, langkah pertama yang dilakukan oleh Rasulullah SAW ialah mendirikan sebuah masjid sebagai tempat orang Islam beribadat dan tempat Rasulullah menyampaikan ajaran Islam merangkap tempat pentadbiran Rasulullah. Kedua, Mengikat tali persaudaraan antara kaun Ansar dan Muhajirin, bagi mewujudkan persefahaman dan untuk membantu kaum Muhajirin memulakan hidup baru dengan pertolongan kaum Ansar. Langkah ketiga ialah dengan, Mengadakan perjanjian dengan orang Yahudi supaya sama-sama mempertahankan Madinah dari ancaman luar.

Pada zaman Rasulullah SAW, siapa yang mengingkari Piagam Madinah akan menerima hukum yang sepatutnya. Inilah bezanya antara harbi dan zimmi. Hari ini, ramai yang mula mempersoalkan kontrak sosial ini kembali. Apakah sebenarnya kontrak sosial itu? Ia selalu diertikan sebagai perjanjian di antara kaum yang termaktub dalam Perlembagaan. Sebenarnya sosial kontrak ini merangkumi dimensi yang lebih luas. Perlembagaan Malaysia sendiri adalah manifestasi beberapa kontrak yang termaktub di dalamnya.
(Gambar: Antara kontrak sosial yang dipersetujui bersama). Pertama, kontrak di antara Raja-Raja Melayu dengan pihak British. Kedua, kontrak di antara Raja-Raja Melayu dengan rakyat, khususnya orang Melayu. Ketiga, kontrak di antara kerajaan-kerajaan Negeri dengan Kerajaan Persekutuan (melahirkan bentuk federal). Keempat ialah kontrak di antara kaum lain dengan rakyat pribumi (Kerakyatan, hak keistimewaan Melayu dan pribumi). Yang kelima ialah berkenaan dengan kontrak di antara kerajaan Persekutuan Tanah Melayu dengan Sabah, Sarawak dan Singapura (peruntukan-peruntukan khas bagi Sabah dan Sarawak). Jika diteliti satu persatu kontrak sosial ini, ianya menguntungkan kedua-dua pihak yang bersetuju dengan terma kontrak tersebut. Kaum minoriti juga mendapat hak yang sewajarnya.

Keluhuran perlembagaan telah menjamin ‘Social Contract’ yang tersemat di dalamnya sebagai ‘the essence of Malaysian nationhood’. Namun kebelakangan ini, ramai yang seolah-olah ingin melampaui dan mengingkari perjanjian yang telah dipersetujui bersama ini. Mengapa kontrak sosial ini dipertikaikan dan untuk tujuan apa ianya cuba dipersoalkan?. Menurut Perlembagaan, Perkara 10, Fasal 4, Perlembagaan melarang mana mana pihak daripada mengungkit dan mempersoal hak keistimewaan yang telah dipersetujui tersebut. Kalau hormat perlembagaan dan mengakui diri sebagai warganegara Malaysia, mengapa susah sangat hendak hormat perlembagaan negara sendiri?

AZRINIZAM IBRAHIM
Presiden Gabungan Pemimpin Mahasiswa Malaysia (GPMM)

TAK PAHAM BAHASA LAGI KA?

http://pilihan-anda.blogspot.com/

TAN SRI KHALID IBRAHIM KATA :
Rakyat berhak mempersoalkan Kontrak Sosial sekiranya terdapat kepincangan ketika melaksanakan mana-mana peruntukan yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan itu. Kewujudan kontrak tersebut tidak bermakna rakyat boleh disekat daripada bersuara jika mendapati hak mereka dinafi atau dipertikaikan.
TUN MAHATHIR KATA :
Dia ini tidak faham apa maksud kontrak sosial. Saya ada pada masa itu. Kontrak sosial adalah satu perjanjian yang cukup adil yang diberikan kepada kaum lain di Tanah Melayu ketika itu. Apa sahaja yang orang Melayu dapat, kaum lain juga akan diberi ganti hak-hak yang lain. Sebagai contoh, agama Islam telah dipersetujui sebagai agama rasmi dan penganut agama-agama lain diberi kebebasan dalam menjalankan aktiviti keagamaan mereka!
DES KATA :

Jika benar seperti yang Tan Sri Khalid kata "ada kepincangan di dalam kontrak sosial", rasanya beliau tidak akan merasa menjadi Menteri Besar Selangor seperti mana yang dirasainya sekarang. Bagi Des juga kesamarataan yang hendak dibincangnya sudah lari dari konsep keadilan. Keadilan tidak bermakna sama rata. Des rasa semua orang faham konsep ini. Jika semua orang mendapat hak yang sama rata, tanpa memikirkan status latar belakangnya, keadilan tidak akan wujud kerana konsep keadilan adalah meletakkan sesuatu yang hak di tempat yang betul. Tapi nama parti Parti Keadilan Rakyat. Lain kali tukar nama Parti Sama Rata ka, Parti Samarenda ka....

Wallahualam...

Mustika KATA:

Dieorang yang mempertikaikan ni adalah golongan yang tak reti bahasa. Buang masa je layan orang yang macam ni.