Monday, December 15, 2008

BENARKAH WUJUD "PAKATAN ANWAR" DALAM PAS?

Laluan berliku diharungi PAS kini seakan satu petanda bahawa parti ini akan menghadapi zaman kegelapan suatu hari nanti. Bukannya omong kosong cuma melihatkan sedikit demi sedikit pengaruh Dato' Seri Anwar Ibrahim (DSAI), Pengerusi PKR mula menular di dalam kepimpinan PAS membuatkan hati tertanya-tanya apakah benar wujud apa yang Mustika bahasakan sebagai "Pakatan Anwar" di dalam parti yang sudah pun bertahan selama 57 tahun lalu.

Kumpulan yang diistilahkan sebagai 'Erdogan' atau dipanggil 'Klon PKR dalam PAS' (artikel :Pengaruh Anwar dalam PAS oleh Saudara Zulkiflee Bakar- Mingguan Malaysia 14/12/08) adalah kumpulan yang sentiasa mencari peluang untuk menjatuhkan beberapa nama besar dalam PAS. Tidak pasti apa tujuan Anwar sebenar tetapi kumpulan ini tentunya membangkitkan kerisauan dan kebimbangan dikalangan ahli setia dan pemimpin-pemimpin ulama dalam PAS. Usaha-usaha kumpulan ini termasuklah memburuk-burukkan pemimpin-pemimpin utama PAS agar pemimpin tersebut tidak dipilih menerajui tampuk kepimpinan PAS pada pemilihan pucuk pimpinan parti itu nanti.

Sebelum ini, 'Pakatan Anwar' dalam PAS hanyalah bekerja di 'belakang tabir' sahaja, namun sejak berlaku tsunami pilitik yang melanda negara lalu, kumpulan ini mula menonjolkan diri sedikit demi sedikit. Setuju dengan tulisan saudara Zulkiflee Bakar dalam Mingguan Malaysia semalam, Mustika menganggap kumpulan ini cuba mewujudkan satu parti yang diterajui oleh 'KLON ANWAR' dan bukan lagi golongan ulama seperti yang dikekalkan lebih separuh abad lalu..

Friday, December 05, 2008

Penamaan calon 6 Januari, Pilihan Raya 17 Januari bagi kerusi Kuala Terengganu

Berita Harian online

PUTRAJAYA: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini menetapkan hari penamaan calon bagi kerusi Parlimen Kuala Terengganu ialah pada 6 Januari tahun depan dan jika ada pertandingan hari mengundi pada 17 Januari.

Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, tarikh writ dan notis ditetapkan dikeluarkan pada 7 dan 21 Disember ini.

"Penetapan tarikh ini dilakukan dengan mengambil kira dan meneliti pandangan pelbagai pihak, termasuk ramalan cuaca Jabatan Meteorologikal yang mengatakan Terengganu akan berdepan dengan keadaan cuaca yang tidak menentu dalam masa terdekat.

"SPR ada tempoh selama 60 hari sebenarnya untuk mengadakan pilihan raya kecil ini, justeru tidak ada sebab mengapa ia (pilihan raya kecil) harus dipercepatkan selepas mengambil kira faktor cuaca, faktor akhir tahun dan petugas kerana 70 peratus petugas terdiri daripada guru-guru yang sedang bercuti akhir tahun.

"17 Januari ialah tarikh yang sangat sesuai kerana ia memberi peluang kepada semua pihak yang terbabit untuk melakukan persediaan rapi, khususnya parti-parti yang akan bertanding dalam menentukan calon yang sesuai," katanya mengumumkan tarikh itu selepas bermesyuarat mengenai perkara tersebut di ibu pejabat SPR di sini hari ini.

Pilihan raya kecil itu diadakan berikutan kematian penyandangnya Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Razali Ismail akibat serangan jantung, di Institut Aminuddin Baki, Genting Highlands, jumaat lepas.

Wan Ahmad berkata, Daftar Pemilih yang akan diguna pakai untuk pilihan raya tersebut ialah Daftar Pemilih yang diperakui dan disahkan semula semalam dan diwartakan hari ini.


Daftar pemilih ini mengandungi 80,229 pemilih berdaftar yang terdiri daripada 79,194 pemilih biasa dan 1,035 pemilih pos dan layak mengundi pada pilihan raya kecil berkenaan, katanya.

Beliau berkata pilihan raya tersebut akan membabitkan 36 pusat mengundi dan 143 saluran mengundi serta 877 petugas di seluruh kawasan pilihan raya itu.

Mesyuarat yang sama juga katanya, telah bersetuju untuk menubuhkan dua pasukan Penguatkuasa Kempen Pilihan Raya (PP-KPR) bagi memantau dan mengawasi keseluruhan perjalanan aktiviti kempen pilihan raya sepanjang tempoh rasmi berkempen.

Pasukan berkenaan yang akan diketuai seorang Pegawai Penguatkuasa antara lain membabitkan wakil calon yang bertanding, anggota Pihak Berkuasa Tempatan dan pegawai polis yang berpangkat Inspektor ke atas sebagai anggota.

Dalam perkembangan berkaitan, Wan Ahmad memberitahu bahawa Datuk Bandar Kuala Terengganu, Datuk Razali Kassim dilantik sebagai Pegawai Pengurus Pilihan Raya manakala enam orang dilantik sebagai Penolong Pegawai Pengurus.

Sementara itu, beliau berkata SPR bersetuju membenarkan kehadiran wakil Badan Bebas Pemantau Pilihan Raya Malaysia (Mafrel) untuk menjalankan pemerhatian dengan syarat yang ditetapkan SPR.

Beliau berkata pemerhati hanya dibenarkan berada di pusat mengundi pada hari pengundian dan mereka sama sekali dilarang memasuki saluran pengundian.

"Undang-undang tidak membenarkan sesiapa saja masuk ke dalam saluran pengundian kecuali petugas pilihan raya, ejen calon, pengundi, anggota SPR dan mereka yang dibenarkan oleh SPR saja.

"Kita masih membenarkan Mafrel membuat pemantauan seperti pada pilihan raya umum ke-12, (8 Mac) dan pilihan raya kecil Permatang Pauh, (26 Ogos) tapi syarat tu ketat kerana kita tak mahu urusan perjalanan pilihan raya diganggu kelancaran," tegas beliau. - Bernama

Wednesday, December 03, 2008

PEMECATAN ZAID WAJAR

TIndakan Datuk Zaid Ibrahim menghadiri perhimpunan anjuran parti pembangkang membawa kepada pemecatan beliau daripada UMNO. Datuk Zaid Ibrahim hadir pada Majlis Perasmian Kongres Nasional Tahunan Parti Keadilan Rakyat (PKR) di Shah Alam dan sehari sebelum itu beliau juga dilaporkan mengadakan pertemuan dengan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng di Pulau Pinang yang turut dihadiri anggota Parlimen Ipoh Timur, Lim Kit Siang. Apa sebenarnya motif beliau?

Datuk Zaid dengan bangga memperlihatkan tindakan beliau yang menyalahi peraturan parti dan nampaknya beliau sengaja mahu rakyat melihat beliau berpaling tadah daripada UMNO. Tindakan ini dilihat kurang ajar dan beliau tanpa segan silu dan bangganya duduk sebaris dengan pemimpin pembangkang yang 'hipokrit'.......

Mustika melihat tindakan memecat Zaid amat wajar kerana UMNO tak perlu 'simpan' orang yang boleh dianggap talam 2 muka. Tindakan UMNO juga boleh dipuji kerana ia melambangkan keadilan dan kesaksamaan dalam pentadbiran.
Harga petrol turun lagi

Terima kasih.....

Tuesday, November 18, 2008

SARAWAK PULAK DAH...

sumber: pilihan-anda.blogspot


Sarawak Adalah Kunci Kerajaan PKR, Kata Anwar

SIBU, 16 Nov (Bernama) -- Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Sarawak, yang mempunyai 30 anggota Parlimen adalah kunci kepada kerajaan Pakatan Rakyat di negara ini.

"Apabila Sarawak mengubah haluannya, kerajaan Barisan Nasional akan runtuh," katanya pada majlis makan malam anjuran "Friends of PKR" di Pusat Perdagangan dan Pameran Sibu di sini malam tadi. READ MORE HERE

Des : Dah lama dia diamkan diri, sibuk dengan urusan mempertahankan maruah, naik turun makamah, tiba-tiba ada orang jemput ke Sarawak, dan lembaran baru pun bermula...

DSAI kali ini memberi jaminan dan kali ini lebih jelas siapa yang bakal melompat parti. Kalau dahulu, beliau membayangkan anggota Parlimen dari Sabah akan melompat parti dan setelah pelbagai penafian dilakukan oleh anggota-anggota tersebut maka ianya terus senyap begitu sahaja.

Kini setelah mendapat seorang lagi ahli Bebas yang bingung hala tuju politiknya yang datang menyerahkan borang keahlian PKR, DSAI kini memberi keyakinan baru kepada penyokong-penyokong fanatiknya dengan menamakan Sarawak sebagai kunci kerajaan baru untuk Pakatan Rakyat...

Thursday, November 13, 2008

TAHNIAH PELAJAR CEMERLANG UPSR

Keputusan UPSR yang diumumkan hari ini mencatatkan keputusan terbaik dalam tempoh lima tahun sebelum ini. Syabas dan tahniah kepada para pelajar yang telah berusaha bersungguh-sungguh untuk mendapatkan keputusan yang terbaik sebelum melangkah ke sekolah menengah.

Selain daripada satu kepuasan untuk diri sendiri atas usaha gigih selama ini, para pelajar juga mampu membuatkan ibu bapa dan keluarga berbangga dengan pencapaian mereka. Malah guru-guru juga mampu tersenyum gembira kerana pencapaian cemerlang pelajar juga adalah atas kegigihan guru-guru mengajar dan tidak jemu mencurahkan bakti dan ilmu kepada anak bangsa. SYABAS DAN TAHNIAH

Tuesday, November 11, 2008

SINGAPURA: ANTARA KEHENDAK RAKYAT DAN KEKUASAAN PEMIMPIN

Pada masa silam sekitar abad ke 14, pulau Singapura merupakan sebahagian daripada kerajaan Sriwijaya dan dikenali sebagai Temasek ("Kota Laut"). Dipercayai bahawa Singapura merupakan pusat pemerintahan kerajaan Melayu sebelum ia diduduki oleh Sir Stamford Raffles. (nak tahu lebih lanjut, klik disini)

Apabila perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong mengeluarkan kenyataan bahawa Singapura masih belum bersedia untuk mempunyai Perdana Menteri berketurunan bukan Cina, Mustika sudah mengangak jawapan tersebut. Beliau berkata demikian ketika sessi dialog bersama anggota masyarakat Melayu sebagai menjawab soalan sama ada pemilihan Barack Obama sebagai Presiden kulit hitam pertama Amerika Syarikat (AS) bermakna anggota kaum minoriti di negara ini juga berpeluang untuk menjadi Perdana Menteri.

Sedar atau tidak, sebenarnya kaum minoriti di negara tersebut sebenarnya kepingin untuk mendapat peluang dan ruang supaya kepimpinan negara itu dipegang kembali oleh Melayu.

Tak nak cakap banyak.

Zaman sekarang....lagi banyak kita cakap, lagi banyak orang manipulasi cakap kita. Cakap sikit-sikit pun orang dah paham sebenarnya. Tak perlu panjang lebar sangat....


RAFIDAH vs SHAHRIZAT

Peralihan kuasa antara Ketua Wanita UMNO, Dato' Sri Rafidah Aziz kepada Dato' Shahrizat Jalil nampaknya kekal pada Jun 2009. Mengapa Shahrizat nak cepatkan pun Mustika still confuse.... dan mengapa Rafidah tak nak bagi cepat-cepat kat Shahrizat pun timbul tanda tanya.

Banyak andaian yang mungkin timbul...

Antaranya:

1) Rafidah masih belum bersedia untuk lepaskan jawatan tertinggi Wanita UMNO kot....

2) Shahrizat dah tak sabar-sabar nak pegang jawatan tu...

3) Desakan dari penyokong Rafidah supaya kekalkan jawatan hingga Jun 2009

4) Desakan dari penyokong Shahrizat supaya cepat-cepat ambil jawatan tu sebelum Jun 2009. Dah menyampah tengok muka Rafidah kot....

5) Dah masanya Rafidah berundur... Dah lama sangat dah....

6) Dah masanya Shahrizat ambil....tunggu dah lama...


Apapun, jangan saman Mustika... ini sekadar andaian yang Mustika pikir sendiri, tak ada niat nak api kan sesiapa....(mustika tengok dalam berita, ramai yang sokong Rafidah) Wallahualam....

Thursday, November 06, 2008

MP BATU GAJAH TAK RETI BAHASA

MP Batu Gajah (DAP) buat hal lagi. Tak cukup dengan menghentam dan mengherdik, MP ini boleh Mustika anggap sebagai biadap atau kurang ajar!Mustika rasakan beliau adalah golongan manusia yang tak reti bahasa.

Bayangkan kalau setiap hari buat hal, I think you (MP Batu Gajah) should not be there (Parliament). Buang masa saja, bernanah telinga boleh meletup gegendang telinga dengar MP ini merapu. Mata pula berpinar-pinar dan kabur tika MP ini bangun untuk "mohon penjelasan".

Mustika nasihatkan MP ini balik kampung tanam jagung lagi bagus. Dapat jugak hasil.

MP PASIR MAS (BEBAS) SEDAR DIRI

oleh: Mustikacitra-indahMP Pasir Mas (BEBAS) dalam ucapannya di dalam Dewan Rakyat tengahari ini memberitahu Dewan bahawa walaupun beliau pernah ditahan di bawah ISA sebanyak 2 kali, namun beliau tidak suka mengungkit dan memburukkan ISA.

Cadangan beliau jika terlalu banyak ketidakpuasan hati diluahkan ke atas ISA, jangan lah guna ISA tetapi guna lah Akta Hasutan sebagai penyelesaian.Mustika puji MP ini kerana tidak menjadikan isu beliau pernah ditahan di bawah ISA sebagai alasan untuk menyalahkan mana-mana pihak.

Cukup sekadar menjadikan ia sebagai satu pengalaman yang mampu memberikan pengajaran kepada beliau sendiri. Baguslah..... Bila kita sedar kesalahan kita sendiri kita takkan menjadikan sesiapa pun sebagai penyebabnya.

MP KINABATANGAN (BN) LANTANG MENYUARAKAN PENDAPAT: MP PEMBANGKANG KELU

MP Kinabatangan (BN) ketika ini sedang berucap menyebabkan semua ahli dewan terdiam termasuk MP Pembangkang. Mustika juga kagum. Entah mengapa kelantangan MP Kinabatangan kali ini seperti satu luahan rasa yang amat menyentuh jiwa jika kita benar-benar menghayatinya.

BEnar juga katanya, pembangkang yang asyik membangkang dan membantah dengan tindakan kerajaan boleh disamakan seperti anjing menyalak bukit. Suara pembangkang yang lantang di Dewan hari ini ketika ini dipatahkan dengan ucapan MP Kinabatangan ini.

Kerja bangkang membangkang, bantah membantah dan caci mencaci yang diamalkan pembangkang tidak membawa apa-apa faedah. Kerajaan BN juga yang menanggung rakyat hari ini. BArisan kerajaan BN juga yang memberi segala kemudahan kepada rakyat. Kerajaan BN jugalah yang telah membangunkan Malaysia. Malu besar Barisan PAKATAN RAKYAT yang tidak berusaha apa-apa pun untuk rakyat tapi asyik membangkang. MALU, MALU......

Benarkah tindakan keluar dewan Pakatan Rakyat untuk membela rakyat ?


sumber: penembak tepat

Kata kawan saya GAP ( di sini ) diorang ni dah 6 kali keluar dewan sejak MAC lalu. Lepas menang besar jadi MP dah pandai keluar dewan ponteng...

Bayangkan tak sampai setahun dah 6 kali keluar dewan.Tak puas hati sikit keluar. Nak jadi hero sikit keluar. Last last gaji buta dapat tiap hujung bulan sbb selalu keluar keluar dan keluar.Dulu Wan Azizah jadi 'ketua keluar' ( baca : ponteng ) dan ramai membontoti beliau keluar sama2 tp skrg Anwar pula jadi ketua keluar dan dibontoti oleh MP2 PKR yang lain.

Walhal Anwar yang kena tuduh membontot dari belakang orang nama Saiful Bukhari ! hahaha Kalu main keluar dewan ni diamalkan selalu, maknanya mereka sedang menempah keranda mereka sendiri untuk PRU 13 akan datang.

Apa sebab mereka keluar ? aku rasa ada kalangan korang ni tak tahu.Kata Anwar : Najib tidak ada semangant berparlimen.

Sebab apa korang tahu tak ? tak bagi chance potong ucapan mencelah.Kata Najib, saya nak bagi lepas ni. Lepas selesai baru saya bagi. Ini hak saya.

Tapi geng depa ni bangang @ bahalol kot.Tak reti nak tunggu. Yang belajar agama pun tak sabar juga. Sedangkan Tuhan kata Dia suka orang orang yang sabar.Patutlah ketua orang orang membontot satu sama lain keluar dewan tu dok hantaq ketua taiwan nama Tian Chua tangkap MP BN yg sedang belajar sambil melawat di sana.

TU tanda jelas depa ni jenis tak sabar dan nak segera.Tapi sayang tak ada pun orang nak ikut depa jadi katak dan melompat hahahaha.Kalu macam ni nampak gaya kita kena tolak total semua geng diorang ni, sebab 70 MP depa ni keluar dewan.

Habislah jika orang kampung dok harap depa berbahas sungguh 2 tapi tak berani dan keluar dewan pula dan tuduh Najib tak ada semangat berparlimen ( klik sini pautan berita ).Pelik, ajaib, heran, siapa tak ada semangat ?yang dok tunggu dlm dewan ke atau yang KELUAR BERAMAI RAMAI dari dewan ?Ada lagi orang bodoh tak kat sini ?Lu fikir laaaa sendiri kah kah kah

TAHNIAH DAN SYABAS PDRM

Dalam keriuhan suara-suara yang 'dengki' dengan PDRM, Mustika terdengar juga kata-kata pujian yang ditujukan kepada pasukan keselamatan negara ini. Masakan tidak, dalam satu operasi yang dijalankan di Kajang semalam, 2 orang penjenayah berjaya di tumpaskan. Namun, seorang pegawai polis hampir terbunuh.

Pegawai polis yang dikenali sebagai Cif Inspektor Ng Wai Leong merupakan pegawai Cawangan Jenayah Berat (D9) yang menyertai serbuan ke atas kumpulan penjenayah Geng Ah Took.
Dalam kejadian tersebut, beliau telah ditembak dua kali di kakinya hingga menyebabkan tulang kakinya pecah dan terkeluar, namun pasukan mereka berjaya membalas balik tembakan hingga menyebabkan dua penjenayah dari kumpulan itu mati serta-merta di tempat kejadian.
Lebih membanggakan, Inspektor Leong langsung tidak menunjukkan rasa takut malah masih mampu tersenyum ketika dikejarkan ke hospital. Syabas dan tahniah kepada pihak polis yang sentiasa menunjukkan kesungguhan mereka menumpaskan jenayah di negara ini.

Tetapi ada sesuatu yang menyakitkan hati apabila ada segelintir pihak menyalahkan dan mempersoalkan tindakan pihak polis menembak mati 2 penjenayah berbahaya ini. Mustika kesal dengan persoalan ini yang sengaja dibangkitkan semata-mata untuk mencari kesilapan pihak polis. Apakan daya, mulut tempayan boleh ditutup, mulut manusia yang dengki mana boleh ditutup. Ketua Polis Negara ketika menjawab soalan dari wartawan ketika melawat Cif Inspektor Ng Wai LEong semalam menegaskan, dalam soal-soal tertentu bagi mempertahankan diri, pihak polis perlu bertindak agresif. Betul lah..... Takkan nak biarkan anggota polis mati kerana dijadikan benteng untuk pertahanan? Peluru lawannya peluru jika dah terdesak. Nyawa polis lebih berharga daripada nyawa penjenayah.

Monday, November 03, 2008

BAGAIMANA LELAKI BERIMAN BOLEH TERSUNGKUR: DITUJUKAN KHAS BUAT ANWAR IBRAHIM

pemerhati dunia

Bagaimana lelaki beriman boleh tersungkur ?
Oleh Ahmad Lutfi Othman

Godaan terbesar kepada lelaki adalah wanita. Iman seorang lelaki mungkin dapat dipertahankan berdepan dengan pangkat, kuasa, wang dan harta tetapi ia bisa luntur apabila berdada dengan keajaiban wanita. Wanita boleh merayu, merengek manja, memujuk, menggoda, membelai dan merangsang nafsu syahwat. Berbanding dengan godaan yang lain, khususnya dua “ta” yang lain, iaitu takhta dan harta, hanya wanita “benda yang hidup dan boleh berkomunikasi dua hala”, sedangkan harta, kereta, rumah, wang dan semua yang lain adalah benda mati dan kaku.

Justeru, Allah mengingatkan, jangan dekati zina, yakni jangan tercebur dalam kancah yang boleh menarik kepada perzinaan. Misalnya, pergaulan bebas, hubungan tanpa batas, suka mendekati majlis yang melalaikan, berkawan dengan golongan fasik, leka dengan hiburan yang menyuburkan syahwat.Namun, ramai yang mengalpakan peringatan Allah ini, termasuk mereka yang nampak menghayati amalan hidup Muslim. Jangan siapa menyangka dia insan yang tetap teguh imannya walaupun digoda kiri dan kanan, depan dan belakang, oleh wanita jelita, apalagi yang ganas nafsu seksnya.

Ingatan jangan dekati zina ditujukan kepada semua orang, lelaki dan wanita, walau apa pun latar belakangnya, tanpa sebarang pengecualian. Sesungguhnya fitnah wanita tidak boleh dipandang ringan. Nafsu lelaki cukup senang dan mudah untuk diransang, tidak kira lelaki itu beriman atau tidak, kuat beribadat atau hebat ilmunya.

Tiada lelaki yang kebal daripada tipu daya syaitan ketika bersama wanita bukan muhrim di tempat sunyi.Bukankah yang ketiga di antara lelaki dan wanita dalam keadaan seumpama itu adalah syaitan? Lelaki beriman juga tidak boleh mendakwa dirinya terselamat daripada godaan syaitan, lalu dengan berani mendekati kancah perzinaan bagi menguji keimanannya. Jangan sengaja cari nahas untuk terjebak dalam perangkap wanita.Seorang lelaki yang beriman tetapi ketika berzina sudah tercabut iman dari dadanya. Lupa diri, lupa anak, lupa isteri, lupa Tuhan, walaupun kemudiannya bertaubat, mereka bersalah, memohon keampunan dari Illahi.

Sememangnya mudah menyesal selepas melakukan perbuatan terkutuk, tetapi yang lebih sukar ialah menjarakkan diri sejauh-jauhnya daripada tarikan zina. Pergaulan lelaki perempuan harus dibataskan.Ini bukan peringatan kuno tetapi pengisytiharan keramat. Jangan hanya kerana merasa dekat dan mesra, misalnya sesama teman sepejabat, keluarga angkat atau sahabat tempat mengadu masalah, maka batasan pergaulan tidak dihiraukan lagi.

Syaitan tidak pernah lupa untuk memarakkan lagi nafsu kejantinaan dan lambakan syahwat yang tidak akan merasa puas dengan apa yang ada. Sesungguhnya akan perindahkan apa yang ada pada wanita yang bukan hak kita, termasuk isteri sahabat sendiri, walaupun hakikatnya isteri di rumah sebenarnya lebih cantik, bersopan dan tidak jemu-jemu melayan si suami.Maka isteri dilihat serba tidak kena, menyakitkan mata memandang, manakala wanita bukan muhrim dilihat sebagai penggoda yang mendebarkan jantung dan menggetarkan perasaan.

Malah, perlakuan sumbang lebih mudah terangsang dengan pasangan yang dianggap seperti saudara sendiri kerana mereka tidak lagi bimbang dengan masyarakat sekeliling. Mungkin ketika itu, jika dilihat orang mereka berdua-duaan atau berkelakuan yang mencurigakan, ia tidak membawa umpat keji persekitaran.Misalnya si lelaki A yang menganggap pasangan suami isteri B-C seperti keluarga sendiri, dan umur mereka dijarakkan seperti adik dan abang, kalaupun tidak seperti ayah dan anak. Si isteri C dilihat cukup manja dengan lelaki A tetapi suami B pula tidak pernah menaruh rasa syak wasangka. Timbul saja sikit masalah rumahtangga, C akan meminta nasihat daripada A, sehingga seolah-olah tiada lagi rahsia antara mereka. Ya, hubungan mereka seperti abang adik, atau ayah dengan anak, jadi untuk apa dicurigakan. Lelaki A boleh keluar masuk rumah B-C walaupun ketika suami B tidak di rumah. Jiran-jiran pun tidak menganggapnya sebagai tingkah laku luar batasan kerana mengenali hubungan mereka bagai saudara mara.Bagi saya, keadaan seperti inilah yang lebih memudah-kan berlakunya hubungan sulit antara lelaki A dan isteri C sehingga terjerumus melakukan zina, terutama bagi mereka yang dekat dengan agama.

Muqadimah ini saya dahulukan sebelum mengulas lebih panjang tuduhan skandal biseksual yang dilemparkan kepada Anwar Ibrahim, seorang tokoh yang dilihat dan dianggap masih kuat penghayatan agama dan murni akhlaknya, walaupun selepas 16 tahun menyertai UMNO, suatu parti sekular pragmatis yang tidak selari dengan perjuangan ABIM yang diasaskannya dulu.

Namun ia tidak bermaksud untuk membenarkan segala tuduhan itu, yang bagi sesetengah pihak tidak masuk akal dilakukan oleh orang seperti Anwar, malah oleh lelaki sedia diketahui buruk akhlaknya.

Mungkin berzina tidak begitu memeranjatkan, tetapi tuduhan homoseksual dan melanggan pelacur tidak dapat untuk disandarkan dengan imej keperibadian Anwar selama ini.Berbanding dengan tokoh-tokoh UMNO lain, akhlak dan perilaku Anwar dilihat masih terpelihara dan kurang diperkatakan tentang aspek negatifnya.

Malah itulah kelebihan Anwar, yang diwarisi sejak beliau memimpinj pergerakan mahasiswa, belia dan ABIM.Pernah Anwar, khususnya ketika menjadi Presiden ABIM, dianggap lelaki mithali, yang kelihatan suci di tengah kegawatan sosial dan kepincangan akhlak ketika itu. Penyertaannya dalam UMNO, yang pernah dikecam hebat pendokong gerakan Islam, masih berupaya mengekalkan imej bersihnya walaupun beliau sering menjadi sasaran utama tuduhan surat layang.

Kata banyak orang, Anwar juga "kotor” seperti pemimpin UMNO yang lain, tetapi kehebatannya ialah beliau tetap berjaya menampakkan imej bersihnya, bersih dalam kotor."Wajah malaikatnya menutup nafsu syaitanannya," dakwa seorang pemimpin muda UMNO.

Mungkin kehebatan perhubungan awam dan kepetahannya berpidato sehingga seringkali dilihat menyampaikan khutbah Jumaat menyebabkan Anwar kekal dengan imej Islamiknya.Namun begitu Anwar dikatakan mudah mesra dan ramah walaupun dengan orang yang baru dikenalinya, termasuk golongan wanita. Anwar juga suka bergurau senda, manja, pandai mengambil hati, bijak berdiplomasi dan membuatkan orang yang menemuinya merasakan merekalah yang paling rapat dan intim dengan Anwar. Penampilannya memang diakui menarik bagi wanita.”

Kalau pemimpin ABIM berjumpa Anwar, mereka merasakan merekalah yang paling dekat dengan Anwar. Kalau Vincent Tan ataupun Dato' Nalla berjumpanya, mereka juga merasakan merekalah yang paling mesra dilayan Anwar," kata seorang tokoh akademik yang mengenali Anwar agak rapat khususnya sebelum Anwar menyertai UMNO.Ada sumber menyebut, hatta pemimpin PAS sendiri masih mempunyai hubungan baik dengan Anwar. Begitu juga dengan tokoh-tokoh ulamak terkemuka tanahair misalnya Dr Haron Din, Anwar sentiasa mempastikan hubungan dengan mereka sentiasa dijalin erat.

Saban tahun, terutama di bulan Ramadhan, secara rasmi Anwar menjemput ulamak tersohor ini ke kementeriannya, untuk menyampaikan ceramah. Ini belum dikira ulamak luar negara berwibawa, seperti Dr Yusof al-Qardhawi, yang dikira lebih rapat dengan Anwar berbanding pemimpin gerakan Islam tanahair.Malah Anwar digeruni oleh pemimpin UMNO kerana tegasannya dalam isu moral dan korupsi.

Ramai membayangkan, jika Anwar menjadi Perdana Menteri dan Presiden UMNO, barisan kepemimpinan parti yang terbabit dalam salah laku akan tersisih dan diketepikan.Komitmennya dengan penghayatan agama membuatkan mereka yang curang kecut perut hinggakan penyingkiran Rahim Tamby Chik satu waktu dulu dikaitkan dengan langkah pembersihan Anwar terhadap tokoh-tokoh yang bankrap moralnya.

Ayat yang selalu Anwar lafaz ialah : " tiada kompromi dengan isu kebejatan akhlak masalah rasuah." Penyokong-penyokongnya mendakwa, terutama bila berdepan dengan ahli-ahli PAS, bahawa Anwar akan membersihkan parti itu daripada pemimpin yang rosak akhlak, kaki perempuan, menyalahgunakan kuasa, mengamalkan rasuah, hanyut dalam kapitalismel suku-sakat.

Pernah dalam isu calon Presiden Amerika, Gary Hart yang terpaksa mengundur diri kerana dibabitkan dengan perempuan simpanannya, Anwar yang ketika itu menjadi Menteri Pendidikan menegaskan: "1 share the view that leaders should have high morals in order to lead the people.

The people should know something about the private lives on those who seek public office to ensure that they vote in the right people. The issue regarding Gary Hart is not so much about his sexual life but more about his credibility as a leader"Pandangan ini menyanggah sesetengah tanggapan bahawa kehidupan peribadi seseorang adalah haknya dan tidak perlu dijadikan isu selagi mana ia tidak menganggu kelancaran tanggungjawab yang diamanahkan kepadanya.

Malang sekali, tokoh yang diharap menerajui reformasi ini hampir tertiarap dengan pelbagai tuduhan dan tohmahan. Meskipun ia masih belum dibuktikan di mahkamah tetapi imej baiknya selama ini sudah cukup tercemar.Malah kedudukan Anwar, bukan sekadar disamakan, malah lebih buruk daripada apa yang dialami Rahim Tamby Chik."

Kalaupun betul Anwar difitnah, mengapa pula dipilih fitnah tentang seks?" soal seorang pemimpin muda parti pembangkang."Sekiranya kehidupan Anwar selama ini langsung tidak boleh dikaitkan dengan skandal biseksual, tentunya amat sukar untuk memerangkap Anwar sehingga boleh meyakinkan publik.

Betul... Mahathir berkuasa atas segala-galanya, termasuk menguasai mahkamah, polis dan media, tapi Mahathir tidak boleh mengadakan benda yang langsung tidak wujud. Satu hari nanti, betapa ditutup sekalipun, kebenaran akan terserlah juga. Begitu juga dengan kebatilan, meskipun cuba ditudung, tetapi seperti bangkai, akhirnya tercium juga baunya yang busuk itu."Nota : Rencana di atas ditulis oleh Ahmad Lutfi Othman, dalam bukunya "Malaysia Tanpa Anwar", Penerbitan Pemuda, 1998. Ahmad Lufti sekarang adalah Ketua Pengarang Harakah.sumber: http://anwaribrahimdotcom.blogspot.com/


Jangan Sangka Boleh Jadi “Wira” Dengan Bangkit Isu Perkauman

Laman Web Pemuda UMNO

Posted on Friday, October 31 @ 10:23:22 MYT

Oleh S.A Najmuddin

Kuala Lumpur -- Pemuda UMNO membidas sangkaan pihak tertentu bahawa mereka boleh menjadi ‘wira’ dengan membangkitkan isu perkauman kerana majoriti rakyat sudah bosan dengan cerita politik atau perbincangan sedemikian.

Sambil melahirkan kebimbangan berhubung tindakan MCA dan MIC yang memainkan isu berbaur perkauman termasuk cadangan menghapuskan syarat pemilikan 30 peratus ekuiti Bumiputera dalam syarikat awam, Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia, Datuk Seri Hishammuddin Hussein sebaliknya mahu pemimpin membuat kerja, bergerak dan menyatupadukan masyarakat.

Tindakan membangkitkan isu perkauman tegasnya hanya akan menghakis sokongan rakyat terhadap Barisan Nasional (BN).
"Dalam konteks ekonomi, jika peratusan menjadi pertimbangan, apalah gunanya kita bercakap mengenai menghapuskan 30 peratus kerana dalam kedudukan ekonomi dunia sekarang yang merudum, ia ia hanya satu angka dan peratusan kepada kek ekonomi yang mengecil tidak bermakna langsung.

"Lebih penting sekarang ialah kita tidak berpolemik dan berkisar kepada isu perkauman tetapi melihat ke hadapan bagaimana berhadapan dengan kegawatan ekonomi negara, apa rancangan dan juga cadangan daripada pihak MCA serta MIC untuk membantu memperkukuh ekonomi kita," katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Persidangan Kebangsaan Guru Cemerlang 2008 di sini, Khamis.

Jelas beliau lagi sudah tiba masa untuk semua pihak bertanggungjawab melihat cabaran yang terpaksa negara hadapi, sebagai satu bangsa tanpa mengira kaum, agama atau latar belakang.
Ini kerana katanya masa akan datang ini cukup mencabar kerana ekonomi dunia menuntut semua pihak melihat penyelesaian dan bagaimana untuk kekal bertahan.

Media baru-baru ini melaporkan Naib Presiden MCA, Datuk Liow Tiong Lai, meminta kerajaan menghapuskan syarat pemilikan 30 peratus ekuiti Bumiputera dalam syarikat senarai awam bagi memastikan ia terus bersaing.

Ini disusuli kenyataan Pemuda MIC yang turut membuat desakan sama dengan Ketuanya, T Mohan, menegaskan sudah tiba masa untuk kerajaan berbuat demikian demi kepentingan bersama seluruh rakyat negara ini.

Mengulas lanjut perkara itu Hishammuddin yang juga Menteri Pelajaran berkata beliau dimaklumkan Liow bahawa kenyataan awal Menteri Kesihatan berkenaan mengenai isu penghapusan ekuiti Bumiputera itu disalah tafsir oleh media tertentu.

"Kita (BN) ada saluran untuk saling berbincang dan berinteraksi. Hakikatnya adalah tidak sesuai bagi pemimpin muda yang ingin mengorak langkah jauh ke hadapan mencetuskan isu berbaur perkauman.

"Proses pemilihan kepimpinan dalam parti BN akan menjadi ujian pemimpin bagaimana yang akan kita tonjolkan. Saya percaya hanya mereka yang beraspirasi nasional, mampu menyahut dan memikul perjuangan BN, akhirnya akan diterima rakyat," ujarnya.

Kerajaan Pakatan Di Selangor Diselubungi Sindrom Kecelaruan Pemikiran

Laman Web Pemuda UMNO

Posted on Monday, November 03 @ 10:51:28 MYT
Oleh Adnil Mohd

Kuala Lumpur –- Exco Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia, Datuk Reezal Merican Naina Merican menyifatkan pakatan pembangkang yang menerajui Kerajaan Negeri Selangor sekarang sedang mengalami sindrom kecelaruan pemikiran dan dasar kerjasama pakatan tersebut.

Ini katanya dibuktikan dengan tindakan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mempersoalkan keputusan kerajaan negeri Selangor melantik Low Siew Moi sebagai Pemangku Pengurus Besar Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).

Jelas beliau lagi Pas sudah mula sedar Parti Keadilan Rakyat (PKR) sanggup menjadi boneka kepada sebuah cerita kerajaan yang kononnya ‘terbuka’ tetapi sangat berbau perkauman dan cuba menjolok kesabaran orang Melayu.

"PKR pula menjadi semakin tidak popular di kalangan orang Melayu apabila ramai yang curiga dengan pemikiran dan tindakan pimpinan mereka.
"Mereka sudah termasuk ke dalam jerat pemikiran yang mereka bina sendiri iaitu kesanggupan melondeh hak dan keistimewaan orang Melayu dari atas sampai ke bawah," katanya.

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim baru-baru ini mengumumkan pelantikan Siew Moi yang sepatutnya bersara tahun ini tetapi dilanjutkan tempoh persaraannya sebagai Pemangku Pengurus Besar PKNS untuk tempoh setahun bagi mengambil alih tugas Pengurus Besar PKNS sekarang, Datuk Harun Salim yang akan bersara hujung bulan ini.

Reezal Merican yang juga Pengerusi Biro Ekonomi, Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia seterusnya berpendapat, Pas semestinya tidak rela berada dalam arus pemikiran yang berbahaya kepada masa depan politik mereka di kawasan atau negeri majoriti Melayu.

Justeru katanya lagi Pas wajar membuat keputusan yang berani untuk tidak terus berada dalam arus tidak sihat yang dipelopori PKR.
"Usaha yang dilakukan oleh Abdul Hadi adalah bertepatan dengan sentimen masyarakat akar umbi di Selangor yang makin rasa tidak selesa dengan kaedah pentadbiran kerajaan negeri.

"Isu Siew Moi hanyalah sebahagian daripada petunjuk yang membayangkan Pakatan Rakyat dalam keadaan yang sakit dan ini boleh dilihat dalam banyak kes atau isu kebelakangan ini," ujarnya.

Tuesday, October 28, 2008

Zahid lulus rombongan khas Pas ke Makkah

Berita Harian online

IPOH: Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata beliau meluluskan permohonan khas rombongan ke Makkah daripada Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin walaupun ada lebih 348,000 senarai menunggu dalam simpanan Tabung Haji.

Beliau berkata, kelulusan untuk rombongan 22 ahli Pas termasuk Setiausaha Politik Menteri Besar, Mohd Misbahul Munir Masduki itu dibuat atas dasar saudara satu agama.

Katanya, berdasarkan 348,000 individu dalam senarai menunggu ke Makkah, mereka yang mendaftar tahun ini hanya boleh ke Tanah Suci pada 2019, tapi beliau meluluskan permohonan Mohammad Nizar kerana bersifat terbuka dengan mengetepikan perbezaan politik.

"Saya tidak mengambil pendekatan politik tetapi sebaliknya bersikap terbuka dalam mengendalikan hal agama dan saya harap Menteri Besar juga mengambil pendekatan yang sama dalam soal agama.

"Haji bukan agenda politik. Saya mahu masyarakat tahu walaupun kami dari parti politik berbeza, saya mengambil pertimbangan agama," katanya kepada pemberita selepas Majlis Adil Fitri anjuran Pejabat Pembangunan Persekutuan Perak di sini, hari ini.

Dalam Pilihanraya Umum Mac lalu, Mohd Misbahul adalah calon Pas yang tewas kepada penyandang, Shaarani Mohamed bagi Dewan Undangan Negeri (DUN) Rungkup dalam Parlimen Bagan Datoh yang diwakili Dr Ahmad Zahid.

Mohammad Nizar pula memenangi DUN Pasir Panjang menewaskan calon Barisan Nasional dari MIC, Dr S Vasan.

______________________________________________________________________

sekali lagi, belajar lah berterima kasih.... Bukannya susah pun....

Harga minyak mentah menjunam AS$60 setong

berita harian online

NEW YORK: Harga minyak mentah dunia menjunam semalam, terentah dalam masa 17 bulan berikutan kebimbangan kemelesetan ekonomi global yang menyaksikan permintaan terhadap bahan api itu menurun.

Di New York harga minyak light sweet bagi Disember menjunam 93 sen untuk ditutup kepada AS$63.22 setong.

Pada satu ketika, harga bahan api itu berada pada kedudukan terendah iaitu AS$61.30, paras sama pada Mei 2007.

Di London, minyak mentah Brent North Sea bgi Disember merosot kepada AS$59.02 setong, paras terendah sejak Februari 2007, sebelum ditutup AS$61.41 setong, menurun 64 sen.

Kemerosotan harga minyak itu membawa kesan dramatik kepada penurunan harga saham di Asia semalam, termasuk indeks Nikkei di Tokyo yang menyaksikan penurunan terendah sejak 1982. - AFP

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Satu lagi berita menggembirakan bagi rakyat Malaysia khususnya. Walaupun penurunan harga minyak ini belum lagi di khabarkan kepada rakyat Malaysia, namun harapan rakyat Malaysia sudah tentu tidak akan dikecewakan.

Yang paling penting, belajarlah berterima kasih kerana ucapan terima kasih walaupun pendek tetap akan memberi makna yang amat besar kepada semua pihak.

Thursday, October 23, 2008

AMALAN NEPOTISME LIM KIT SIANG

Sama ada kita sedar atau tidak, selepas 8 Mac 2008, MP Ipoh Timur, Lim Kit Siang sudah hampir jarang menyebut perkataan NEPOTISME.

Mungkin ramai yang masih tidak tahu apa maksud perkatan ini. NEPOTISME beerti lebih memilih saudara atau teman akrab berdasarkan hubungannya bukan berdasarkan kemampuannya.

Kata ini biasanya digunakan dalam konteks derogatori.Sebagai contoh, kalau seorang ketua mengangkat atau menaikan jabatan seorang saudara, bukannya seseorang yang lebih berkualifikasi namun bukan saudara, ketua tersebut akan bersalah karena nepotisme.

Pakar-pakar biologi telah mengisyaratkan bahwa tendensi terhadap nepotisme adalah berdasarkan naluri, sebagai salah satu bentuk dari pemilihan saudara.Di Indonesia, tuduhan adanya nepotisme bersama dengan korupsi dan kolusi (ketiganya disingkat menjadi KKN) dalam pemerintahan Orde Baru, dijadikan sebagai salah satu pemicu gerakan reformasi yang mengakhiri kekuasaan presiden Soeharto di tahun 1998. (wikipedia)

Jelas sekarang, Lim Kit Siang sudah tidak berani lagi menggunakan perkataan sebegitu kerana ada ketikanya beliau mungkin tersedar dari mimpi indah bahawa beliau sendiri sebenarnya yang telah mengamalkan NEPOTISME di dalam kekuasaannya.

Buktinya, anak sendiri sudah berada di tampuk pemerintahan Pulau Pinang. Jika kekuatan dan kekuasaan Soeharto diakhiri kerana mengamalkan NEPOTISME, tidak mustahil juga kuasa dan kekuatan Lim Kit Siang akan berakhir kerana amalan tersebut. Kita tunggu dan lihat sahaja.

"SI DAYUS" DALAM BUANGAN (MEMBUANG DIRI SENDIRI)...

pilihan-anda.blogspot

Hindraf Serah Memorandum di Parlimen

KUALA LUMPUR, 22 Okt (Bernama) -- Sekumpulan 11 anggota kumpulan haram Hindu Right Actions Force (Hindraf) hari ini membuat kecoh lagi, kali ini di Parlimen atas alasan untuk menyerahkan memorandum kepada Yang Dipertua Dewan Rakyat bagi mengaktifkan semula pasport pemimpin mereka.Kumpulan itu mendakwa pasport P. Waytha Moorthy yang kini membuang diri di Britian tidak lagi aktif, dan oleh itu, beliau tidak dapat kembali ke tanah air untuk merayakan Deepavali pada Isnin depan bersama keluarga. READ MORE HERE

Pasport Pemimpin Hindraf P. Waytha Moorthy Tidak Pernah Ditarik Balik

PUTRAJAYA, 22 Okt (Bernama) -- Kementerian Dalam Negeri tidak pernah mengarahkan supaya pasport pemimpin Hindraf P. Waytha Moorthy yang sendirinya kini tinggal dalam buangan di Britain, ditarik balik.Menteri berkenaan Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata kementeriannya hanya meminta beliau menyerahkan pasportnya kepada Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Britain. READ MORE HERE

DES : Sekali lagi tindakan bangang Hindraf membuat kacau kali ini di parlimen. Nak hantor memorandum kononnya. Kepala Pertubuhan Bangang ini telah "membuang dirinya" di Britain dan kerajaan Malaysia hanya meminta beliau menyerahkan passport di Kedutaan, tapi mangkuk ayun tersebut langsung tak pegi ke sana pun, habih macama mana nak batalkan. Bongok!
Kerajaan ni pun satu. Kata dah haramkan mangkuk ayun ni. Amik la tindakan. yang di baginyer masuk ke dalam parlimen tu ngape? Cuba buat macam Al-aRQAM tu...dah diharamkan, senyap pun deme. Cuba bayangkan kalau semua ahli Al-Arqam menyerbu parlimen..tak kecoh macam mangkuk ayun ni buat...

Hantor memorandum buang masa, buang tenaga, mengelamkabutkan suasana! Tak payah nak batalkan passport, batalkan sahaja kerakyatan mangkuk ayun tersebut...Dah jangan bagi dia balik sini lagi. Dah la tinggalkan ahli-ahli yang akalnya setinggi buku lali ajer...lepas tu paksa pulak diorang buat kacau kat Malaysia. Mangkuk ayun tu pulak seronok lepak kat Britain... Nak mintak balik Deepavali konon, sambut kat sana la, hang tak layak nak sambut di sini...Yang pengikutnya ni pulak...ikut la apa mangkuk ayun tu cakap..., ELLO, BOS KORANG DAYUS!buduh!

Apa la nak jadi!

MP RASAH KEHABISAN MODAL UNTUK BERDEBAT

MP Rasah, Loke Siew Fook telah meminta Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri menyatakan secara terperinci semua misi perdagangan antarabangsa yang telah dijalankan dari 8 Mac 2008 sehingga kini termasuk kos dalam setiap misi dan jumlah nilai pelaburan yang direalisasikan. MP ini mempersoalkan adakah pihak Kementerian menjemput Menteri Besar atau Ketua Menteri Pakatan Rakyat menyertai misi-misi tersebut.

Timbalan Menteri yang mewakili Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri menyatakan bahawa sebelum 8 Mac 2008, Menteri Besar Kelantan (PAS) telah dijemput untuk sama-sama menyertai misi-misi yang dijalankan oleh Kementeriannya. MP Rasah yang tidak berpuas hati telah mendakwa bahawa kerajaan BN belum bersedia untuk bekerjasama dengan Pakatan Rakyat.

Namun Timbalan Menteri membidas bahawa Kementeriannya bukan tidak ingin menjemput Menteri Besar atau Ketua Menteri Pakatan Rakyat. Timbalan Menteri juga menegaskan bahawa Kementerian atau Kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak mengamalkan diskriminasi kepada negeri-negeri di bawah Pakatan Rakyat. Malah beliau juga dengan hati yang terbuka telah mempelawa Ketua Menteri dan Menteri Besar Pakatan Rakyat untuk menyertai misi-misi perdagangan antarabangsa yang akan dijalankan kelak.

Pada pandangan Mustika, mengapa pula Pakatan Rakyat nak sibuk sangat tentang misi-misi ini? Selama ini ketika BN ingin memngadakan kesepakatan, Pakatan Rakyat tetap dengan pendirian mereka yang degil dan bodoh sombong. Entah mengapa sejak kebelakangan ini, MP Pakatan Rakyat sudah mahu menempel dengan aktiviti-aktiviti Kerajaan BN. Dakwaan mereka yang seolah-olah menjadikan BN subjek untuk dipersalahkan bagi menutup kesalahan mereka sendiri amat memalukan.

Mereka dah habis modal sebenarnya.

TINDAKAN YDP DEWAN RAKYAT TIDAK PERLU DIPERTIKAI

MP Permatang Pauh (PKR), DSAI telah bangun dan membantah tindakan Speaker Dewan, Tan Sri Pandikar Amin Mulia menggunakan kuasanya di bawah Perkara 44 (3) yang memerintahkan MP Tasik Gelugor (DAP), Karpal Singh keluar Dewan dan digantung kehadiran ke Dewan selama 2 hari..

Namun Tan Sri Speker masih tetap dengan pendiriannya dan meminta supaya MP Permatang Pauh memberi jaminan yang penuh kepada beliau jika tiada lagi MP (Pembangkang) yang berkelakuan kurang sopan seperti yang telah dilakukan oleh MP Tasik Gelugor. Namun, MP Permatang Pauh gagal memberikan kata putus dan terkedu seketika dengan arahan Tan Sri Speaker. Iyalah, mana boleh DSAI memberikan jaminan sebegitu memandang beliau juga ada bersikap demikian di Parlimen. Kepada MP Permatang Pauh, duduk diam-diam sajalah. Jangan mencelah kalau tak tahu hujung pangkalnya. Jangan main hentam sahaja.

PERATURAN MESYUARAT PERKARA 44

Kuasa yang digunakan oleh YDP Dewan Rakyat ke atas MP Tasik Gelugor (PAS), Karpal Singh di bawah Peraturan-Peraturan Majlis Mesyuarat...........MEMANG WAJAR

44. (1) Pengerusi setelah menarik perhatian Majlis
Mesyuarat atau Jawatankuasa kepada kelakuan
seseorang ahli yang berdegil-degil menyebutkan
perkara yang tidak ada kena-mengena dengan
perkara mesyuarat atau berulang-ulang menyebutkan
hujahnya sendiri atau hujah-hujah ahli lain dalam
sesuatu perbahasan, boleh memerintahkan ahli itu
suruh berhenti bercakap. Mesyuarat hendaklah diam
bila Pengerusi bercakap.
Keputusan Pengerusi adalah muktamad.

(2) Pengerusi hendaklah memerintah mana-mana
ahli yang berkelakuan tidak senonoh atau melakukan
perbuatan yang menghina Majlis Mesyuarat
atau terus tidak mengendahkan kuasa Pengerusi
keluar dari Majlis Mesyuarat bagi tempoh tidak
melebihi sepuluh hari dan ahli tersebut hendaklah
dengan serta-merta keluar dari Majlis Mesyuarat.
Sekiranya mesyuarat berakhir sebelum tamat tempoh
sedemikian, maka baki tempoh itu hendaklah dibawa
ke mesyuarat yang akan datang, melainkan jika
Parlimen dibubarkan sebelumnya. Jika Pengerusi
tidak menentukan tempoh ahli diminta keluar, tempoh
tersebut hendaklah disifatkan sebagai selama dua
hari termasuk hari kejadian berkenaan.

(3) Jika Pengerusi mendapati bahawa kuasa di
bawah perenggan (1) dan (2) tidak mencukupi, dia
boleh memulakan prosedur untuk menggantung
perkhidmatan seseorang ahli dengan menyebut
nama ahli tersebut seperti berikut:
“Saya dengan ini menamakan Ahli Yang
Berhormat Tuan......................................”
Seorang Menteri hendaklah selepas itu bangun
dan mencadangkan dan seorang Menteri lain
menyokong suatu usul seperti berikut:
“Bahawa Majlis Mesyuarat dengan ini
memutuskan bahawa Tuan ..............................
digantung daripada perkhidmatan Majlis Mesyuarat
ini sehingga (tarikh).”

Pengerusi hendaklah mengemukakan usul itu bagi
diputuskan oleh Majlis Mesyuarat tanpa sebarang
pindaan, penangguhan atau perbahasan.

(4) Sesuatu tindakan boleh diambil di bawah
Peraturan ini walaupun kelakuan yang tidak senonoh,
perbuatan penghinaan atau perbuatan terus tidak
mengendahkan kuasa Pengerusi telah berlaku semasa
dalam Jawatankuasa sesuatu Majlis Mesyuarat.

(5) Jika seseorang ahli telah digantung daripada
perkhidmatan Majlis Mesyuarat, dia hendaklah
diarah keluar daripada mesyuarat dan tidak boleh
mengambil bahagian dalam mesyuarat sehingga
tempoh penggantungan itu tamat. Sekiranya
mesyuarat yang sedang berjalan tamat sebelum
tamat tempoh penggantungan itu, maka baki tempoh
penggantungan itu hendaklah dibawa ke mesyuarat
yang akan datang, melainkan jika Parlimen diprorog
atau dibubarkan terlebih dahulu.

(6) Pengerusi boleh menangguhkan Majlis
Mesyuarat pada bila-bila masa untuk mengatasi
kelakuan tidak senonoh di dalam Majlis Mesyuarat
dan apabila Majlis Mesyuarat bersidang semula
Pengerusi atau Majlis Mesyuarat boleh membuat
keputusan mengenai perkara tersebut atau mengambil
tindakan terhadap mana-mana orang yang didapati
telah melanggari Peraturan-peraturan Mesyuarat ini
semasa berkelakuan tidak senonoh sebaik sahaja
sebelum penangguhan Majlis Mesyuarat.

(7) Pengerusi boleh memerintah mana-mana
orang, termasuk seseorang anggota kakitangan
Parlimen atau mana-mana pegawai polis, untuk
menguatkuasakan mana-mana keputusan atau
perintah yang dibuat di bawah Peraturan ini.

Wednesday, October 22, 2008

Sikap Anwar terhadap Sabah terus dipertikai

UTUSAN ONLINE

KUALA LUMPUR 21 Okt. - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim terus dikritik di Dewan Rakyat termasuk didakwa bersikap talam dua muka dalam memperjuangkan nasib penduduk terutama di Sabah.

Salleh Kalbi (BN-Silam) berkata, Anwar tidak pernah memberi perhatian serius terhadap Sabah ketika beliau berada dalam kerajaan sebelum ini tetapi kini mengambil sikap yang berbeza.

Katanya, sikap prihatin terhadap Sabah yang kini ditunjukkan oleh pemimpin pembangkang itu hanya bertujuan mendapatkan sokongan daripada rakyat negeri tersebut.

''Ketika saya menjadi pelajar, kami pernah bertanyakan tentang biasiswa untuk pelajar Sabah tetapi Anwar ketika itu berkata tiada peruntukan daripada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) untuk pelajar Sabah," katanya.

Ketika membahaskan Bajet 2009, Salleh mempersoalkan tindakan Anwar yang kini kononnya mahu memperjuangkan kebajikan pelajar dari Sabah.

''Kenapa sekarang ini baru beliau mahu menjadi hero kampung di Sabah dan Sarawak," ujarnya.

Tindakan itu katanya, menunjukkan Anwar seorang yang bersikap talam dua muka dan simpatinya terhadap kedua-dua negeri tersebut hanya kerana mempunyai agenda tertentu.

Dalam pada itu, Salleh menggesa semua rakyat bersatu dan terus berpegang dengan kontrak sosial yang memungkinkan negara ini merdeka serta menikmati kemakmuran seperti hari ini.

Penurunan harga barang diumum Jumaat ini

UTUSAN ONLINE

KUALA LUMPUR 21 Okt. - Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad akan mengumumkan penurunan beberapa harga barang keperluan pengguna yang bukan di bawah kawalan kerajaan Jumaat ini.

Katanya, penurunan itu melibatkan harga beberapa barangan keluaran sebuah syarikat pengeluar dan pengilang yang mempunyai pasaran dunia yang agak besar.

''Hari Jumaat ini akan saya umumkan bagi pihak syarikat pengilang tersebut. Ini adalah satu permulaan," katanya ketika ditemui di lobi Parlimen di sini hari ini.

Ditanya peratus penurunan harga tersebut dan jenis barangan yang terlibat, beliau hanya memberi jawapan pendek: ''Anda akan terkejut dengannya."

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai harga barang keperluan pengguna yang tidak turun-turun walaupun harga minyak yang sentiasa dijadikan alasan kenaikan harga barang, telah turun 40 sen seliter sejak bulan lalu.

Sementara itu, Shahrir berkata, beliau sedar tentang tindakan sesetengah pekedai runcit di kawasan kampung yang menjual beras 15 peratus hancur (ST15) melebihi harga ditetapkan.

Mengakui perbuatan itu sebagai salah, katanya, beliau memahami tindakan penjual tersebut yang disebabkan oleh masalah pengedaran beras jenis itu yang 'kurang digemari' oleh pihak pemborong dan pengedar.

''Memang ada kawalan dan subsidi pada pengilang untuk menggalakkan pengeluaran tetapi apabila sampai kepada pemborong, mereka melihat margin keuntungannya tidak mencukupi.

''Sebab itu, kadang-kadang pemborong memaksa pekedai mengambil beras lima dan 10 peratus hancur (SST5 dan SST10) kalau pekedai itu mahu mendapat bekalan beras ST15 ini," katanya.

Sehubungan itu, Shahrir berkata, bagi mengatasi masalah pengedaran barangan tersebut, kementerian telah menjalankan satu projek percubaan di Pekan, Pahang dan Seberang Prai Utara, Pulau Pinang.

Katanya, tempoh percubaan itu telah selesai dan kementerian akan mengemukakan cadangan kepada Kabinet untuk melaksanakan satu sistem pengedaran secara berkesan di kawasan pedalaman menggunakan rangkaian pengedaran sedia ada.

''Saya akan rangkum rancangan kita itu untuk mewujudkan satu badan atau pihak bertanggungjawab dalam mengurus pengedaran ini tanpa kita sendiri pergi membeli lori dan sebagainya," katanya.

Tenaga asing hanya sementara

UTUSAN ONLINE

KUALA LUMPUR 21 Okt. - Keperluan terhadap tenaga kerja asing di Malaysia pada masa ini adalah bersifat sementara terutama bagi menampung kekurangan tenaga kerja dalam sektor perladangan, pembinaan dan perkhidmatan.

Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Noraini Ahmad berkata, kerajaan telah menetapkan lima tindakan jangka pendek bagi mengurangkan kebergantungan negara terhadap pekerja asing.

Menurutnya, tindakan itu ialah penetapan siling pengambilan dan penerapan pelaksanaan proses automasi dan Sistem Binaan Berindustri (IBS) dalam sektor yang bergantung kepada tenaga kerja asing.

''Kementerian juga akan mempergiatkan usaha meningkatkan penyertaan rakyat tempatan dalam sektor yang kekurangan tenaga kerja dan merangka dasar serta strategi untuk meningkatkan tenaga buruh wanita di dalam pasaran buruh.

''Selain itu, kementerian juga akan menggiatkan usaha untuk menarik lebih ramai penyertaan rakyat tempatan di sektor seperti perladangan," katanya ketika menjawab soalan Ir. Hamim Samuri (BN-Ledang).

Hari ini, media melaporkan tentang satu simposium yang mendedahkan hampir 20 peratus tenaga kerja di Malaysia terdiri daripada warga asing dan ini bermakna nisbah pekerja di negara ini ialah seorang warga asing bagi setiap empat pekerja tempatan.

Menjawab soalan tambahan Hamim tentang 45 peratus kerja di negara ini berpihak kepada warga asing seperti yang dilaporkan Utusan Malaysia, Noraini berkata, ia terjadi apabila mereka menyalahgunakan permit.

''Penyalahgunaan permit berlaku apabila ada warga asing melakukan dua kerja dalam satu masa seperti orang gaji tetapi bekerja di restoran makanan," ujarnya.

Katanya, perkongsian maklumat memang sentiasa dilakukan terutama pemantauan pekerja asing kini giat dilakukan menerusi Jabatan Tenaga Kerja untuk menganalisis dan memantau bersama dengan Jabatan Imigresen.

YES to Pakatan Rakyat but NO to Anwar Ibrahim.. Dua sebab saya ragui Anwar - cekka

sumber: cekka

Semasa krisis 1998 dahulu.. saya amat menyokong Anwar Ibrahim!!

Pada saya.. Anwar Ibrahim nampak ‘lebai’ dan membawakan perwatakkan seorang pemimpin yang memperjuangkan Islam, hati jadi terpaut.. Malahan kami sekeluarga menyumpah-seranah kepada Mahathir kerana menzalimi Anwar.

Perasaan benci itu terbawa-bawa sehingga ke tahun 2008.. apa jua cerita mengenai keburukkan Anwar saya tidak percaya. Apa jua berita dari akhbar pro-kerajaan saya tolak mentah-mentah.. apa jua pemimpin BN katakan saya pekakkan telinga..

Malahan.. sehingga ke hari ini saya masih berhati-hati untuk menerima apa jua cerita negatif tentang Anwar..

Saya meragui Anwar Ibrahim hanya 2 perkara..

  1. Kenapa Anwar Ibrahim tidak mahu bersumpah ??
  2. Kenapa Amerika beria-ia menyokong Anwar Ibrahim ???

———————————————————————————–

Bercerita tentang sumpah.. tidak timbul samada ianya fitnah atau tidak. Kita boleh menerima ianya satu konspirasi BN.. itu saya boleh terima, ..Saiful diupah oleh Najb pun saya boleh terima..memang boleh diterima dari segi logik akal..

Saya cuba mengguna-pakai ilmu taksir.. menilai keadaan tersebut keatas diri kita sendiri, sepertimana yang diajar oleh orang tua-tua.

Dalam realiti kehidupan.. sekiranya saya dituduh oleh seseorang bahawa saya mencuri dan si penuduh pula bersumpah mengatakan saya pencuri.. sudah tentu saya akan menafikannya, dan saya juga akan turut bersumpah demi menegakkan kebenaran diri saya.

Kalau dia tidak bersumpah.. saya pun tidaklah mahu bersumpah juga. Hal itu sekiranya terjadi kepada diri saya, orang lain saya tidak tahu..

Soal orang mahu percaya kepada orang itu atau saya.. terpulanglah.. Yang penting saya mahu memberi mesej kepada orang sekeliling, saya tidak mencuri. Kalau masih tidak berpuas hati.. kita pergi balai polis, biarlah polis yang menyiasat siapa betul atau salah..

Tetapi, saya melihat Anwar sangat payah untuk bersumpah.. suka cakap itu-ini, alih isu sana-sini. Padahal, dia disokong pula TG Nik Aziz.. seorang ulama yang saya hormati. Payah sangatkah hendak bersumpah demi meyakinkan orang-orang Islam seperti saya ini?

Habis ulama dalam dan luar negeri dibawa masuk agar beliau wajar tidak bersumpah.. padahal tidak perlu jadi begitu bercelaru hanya kerana sumpah. Kalau tak buat, nak takut apa !! Mari.. kita sama-sama buat sumpah.. kita tengok sapa yang kena nanti. Maruah diri ini penting.. apatah lagi jika dituduh minat sama kaum sejenis.

Saya pasti.. sekiranya Anwar bersumpah bersaksikan TG Nik Aziz, saya akan meyokong Anwar habis-habisan.. Saya berharap dalam hati agar Anwar melakukan sumpah juga suatu hari nanti, tetapi hampa..

Sejak dari itu.. hati saya berdesis.. ada sesuatu yang tidak kena dengan Anwar ! Saya ketika itu.. sedikit pun tidak terpengaruh dengan dakyah BN.. itu lahir dari kata hati saya sendiri, tidak terpengaruh dengan sesiapa.

————————————————————————————

Kedua, pada tahun 1998.. Al-Gore menyokong reformasi Anwar. Kerana dilambung ombak kebencian yang teramat sangat kepada Mahathir, saya mengiyakannya.. tapi terlintas juga dalam hati, kenapa Amerika tiba-tiba mahu menyokong reformasi ini ?? Padahal.. sepatutnya, Amerika juga mesti menyokong PAS.. kerana PAS juga menentang BN.

Masa itu saya boleh terima.. Mahathir dicop anti-yahudi, patutlah Amerika marah.. Saya boleh terima dari segi logik akalnya. Tak kisahlah.. itu cerita dulu.

Tahun 2008.. Amerika sokong lagi, pelik?.. Pak Lah pun anti-Yahudi juga ke?? Saya perhatikan Malaysia dah banyak juga buat bisnes dengan Israel dan Yahudi, Khairy pun baik dengan Singapura.. ‘anak emas Amerika’ di Asia Tenggara. Amerika nak marah apa lagi..

Setahu saya.. Amerika sokong Sung-Kyi di Myammar.. itu negara komunis. AS sokong Saddam lawan Iran.. itu negara Islam, AS sokong golongan demokrasi di China.. itu juga negara komunis. Begitu juga di Indonesia.. Venezuala.. Pakistan.. Iran.. Rusia..

Pendek kata.. AS sokong golongan yang memperjuangkan demokrasi di negara-negara komunis dan Islam. Negara-negara yang tidak jadi ‘pak angguk’ kepada AS..

Dari segi logik akalnya.. tentulah AS ada kepentingan atau objektif tertentu disini kerana Malaysia ini negara Islam. Soal Anwar itu agen-yahudi atau tidak.. belakang kira !! Soalnya.. kenapa AS berminat dengan Malaysia??

Minat AS bermaksud ada udang sebalik batu.. Malaysia sudah 5 orang Perdana Menteri, satu pun AS tidak sokong.. tetapi Anwar ini belum lagi jadi PM.. sudah bertubi-tubi memberikan sokongan. Kenapa AS tidak sokong Tun Ghafar Baba dulu.. kenapa tidak sokong Tg Razaleigh Hamzah.. kenapa tidak sokong Tun Musa Hitam.. mereka itu semua bukankah lawan Mahathir??

Akal saya mengatakan.. ada sesuatu yang tidak kena dengan AS ini, samada Anwar bukan sekadar sahabat AS ataupun AS mahu mempergunakan Anwar.. hati saya mula gelisah. Bukan gelisah kerana baca berita Utusan Meloya.. Berita Hairan dan sebagainya, tetapi atas logik akal memerhatikan keadaan semasa.. Kalau saya taksub kepada Anwar, mungkin saya tidak terfikir pun hal ini..

Sekiranya AS tidak bersuara menyokong Anwar.. saya berprasangka baik kepada beliau.

Akal membenarkan, hati mengiyakan.. Ulama mengatakan ‘budi’. Saya sama sekali tidak menyokong Anwar Ibrahim.. Lantaklah apa orang nak kata !! orang lain saya tidak tahu apa dia fikir.. dan saya tidak suruh pun mereka berfikir seperti saya..

Ini undi aku.. ikut suka akulah nak undi siapa.

Tuesday, October 21, 2008

Hormati Kontrak Sosial

http://anginperubahan.blogspot.com/

Sunday, October 19, 2008

Piagam Madinah adalah antara kontrak sosial yang terawal diadakan untuk menyatu padukan suku suku bangsa yang berlainan dalam satu pentadbiran. Mengandugi 47 fasal. 23 fasal piagam tersebut membicarakan tentang hubungan antara umat Islam sesama umat Islam. Manakala 24 fasal membicarakan tentang hubungan umat Islam dengan umat bukan Islam, termasuklah Yahudi.

Untuk mewujudkan sebuah negara yang stabil, selepas adanya perjanjian, langkah pertama yang dilakukan oleh Rasulullah SAW ialah mendirikan sebuah masjid sebagai tempat orang Islam beribadat dan tempat Rasulullah menyampaikan ajaran Islam merangkap tempat pentadbiran Rasulullah. Kedua, Mengikat tali persaudaraan antara kaun Ansar dan Muhajirin, bagi mewujudkan persefahaman dan untuk membantu kaum Muhajirin memulakan hidup baru dengan pertolongan kaum Ansar. Langkah ketiga ialah dengan, Mengadakan perjanjian dengan orang Yahudi supaya sama-sama mempertahankan Madinah dari ancaman luar.

Pada zaman Rasulullah SAW, siapa yang mengingkari Piagam Madinah akan menerima hukum yang sepatutnya. Inilah bezanya antara harbi dan zimmi. Hari ini, ramai yang mula mempersoalkan kontrak sosial ini kembali. Apakah sebenarnya kontrak sosial itu? Ia selalu diertikan sebagai perjanjian di antara kaum yang termaktub dalam Perlembagaan. Sebenarnya sosial kontrak ini merangkumi dimensi yang lebih luas. Perlembagaan Malaysia sendiri adalah manifestasi beberapa kontrak yang termaktub di dalamnya.
(Gambar: Antara kontrak sosial yang dipersetujui bersama). Pertama, kontrak di antara Raja-Raja Melayu dengan pihak British. Kedua, kontrak di antara Raja-Raja Melayu dengan rakyat, khususnya orang Melayu. Ketiga, kontrak di antara kerajaan-kerajaan Negeri dengan Kerajaan Persekutuan (melahirkan bentuk federal). Keempat ialah kontrak di antara kaum lain dengan rakyat pribumi (Kerakyatan, hak keistimewaan Melayu dan pribumi). Yang kelima ialah berkenaan dengan kontrak di antara kerajaan Persekutuan Tanah Melayu dengan Sabah, Sarawak dan Singapura (peruntukan-peruntukan khas bagi Sabah dan Sarawak). Jika diteliti satu persatu kontrak sosial ini, ianya menguntungkan kedua-dua pihak yang bersetuju dengan terma kontrak tersebut. Kaum minoriti juga mendapat hak yang sewajarnya.

Keluhuran perlembagaan telah menjamin ‘Social Contract’ yang tersemat di dalamnya sebagai ‘the essence of Malaysian nationhood’. Namun kebelakangan ini, ramai yang seolah-olah ingin melampaui dan mengingkari perjanjian yang telah dipersetujui bersama ini. Mengapa kontrak sosial ini dipertikaikan dan untuk tujuan apa ianya cuba dipersoalkan?. Menurut Perlembagaan, Perkara 10, Fasal 4, Perlembagaan melarang mana mana pihak daripada mengungkit dan mempersoal hak keistimewaan yang telah dipersetujui tersebut. Kalau hormat perlembagaan dan mengakui diri sebagai warganegara Malaysia, mengapa susah sangat hendak hormat perlembagaan negara sendiri?

AZRINIZAM IBRAHIM
Presiden Gabungan Pemimpin Mahasiswa Malaysia (GPMM)

TAK PAHAM BAHASA LAGI KA?

http://pilihan-anda.blogspot.com/

TAN SRI KHALID IBRAHIM KATA :
Rakyat berhak mempersoalkan Kontrak Sosial sekiranya terdapat kepincangan ketika melaksanakan mana-mana peruntukan yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan itu. Kewujudan kontrak tersebut tidak bermakna rakyat boleh disekat daripada bersuara jika mendapati hak mereka dinafi atau dipertikaikan.
TUN MAHATHIR KATA :
Dia ini tidak faham apa maksud kontrak sosial. Saya ada pada masa itu. Kontrak sosial adalah satu perjanjian yang cukup adil yang diberikan kepada kaum lain di Tanah Melayu ketika itu. Apa sahaja yang orang Melayu dapat, kaum lain juga akan diberi ganti hak-hak yang lain. Sebagai contoh, agama Islam telah dipersetujui sebagai agama rasmi dan penganut agama-agama lain diberi kebebasan dalam menjalankan aktiviti keagamaan mereka!
DES KATA :

Jika benar seperti yang Tan Sri Khalid kata "ada kepincangan di dalam kontrak sosial", rasanya beliau tidak akan merasa menjadi Menteri Besar Selangor seperti mana yang dirasainya sekarang. Bagi Des juga kesamarataan yang hendak dibincangnya sudah lari dari konsep keadilan. Keadilan tidak bermakna sama rata. Des rasa semua orang faham konsep ini. Jika semua orang mendapat hak yang sama rata, tanpa memikirkan status latar belakangnya, keadilan tidak akan wujud kerana konsep keadilan adalah meletakkan sesuatu yang hak di tempat yang betul. Tapi nama parti Parti Keadilan Rakyat. Lain kali tukar nama Parti Sama Rata ka, Parti Samarenda ka....

Wallahualam...

Mustika KATA:

Dieorang yang mempertikaikan ni adalah golongan yang tak reti bahasa. Buang masa je layan orang yang macam ni.

Thursday, October 16, 2008

Penduduk terkejut MBI naikkan cukai pintu 500%

UTUSAN ONLINE

Shahruzzaman Abdul Halim menunjukkan bil cukai pintu Majlis Bandaraya Ipoh yang naik sebanyak hampir enam kali ganda semasa berkunjung ke pejabat Utusan Malaysia di Ipoh semalam. – Gambar HANAFI KHAMIS


IPOH 15 Okt. – Penduduk di Bandar Baru Sri Klebang, Chemor di sini terkejut apabila menerima notis Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) yang bercadang menaikkan cukai pintu hartanah di kawasan itu 500 peratus bermula November ini.

Sambil melahirkan rasa marah dan kesal, mereka memberitahu, cadangan kenaikan cukai taksiran MBI itu tidak munasabah dan tidak masuk akal.

Seorang penduduk, Shahruzzaman Abd. Halim, berkata, beliau yang baru dua tahun mendiami rumah banglo yang dibelinya di Jalan Sri Klebang 3, Bandar Baru Sri Klebang selama ini hanya dikenakan cukai pintu sebanyak RM108.80 setahun semasa kerajaan Barisan Nasional (BN) berkuasa di Perak.

Menurut beliau, kadar cukai tersebut naik mendadak pada tahun ini selepas MBI mengeluarkan notis mencadangkannya membayar cukai taksiran sebanyak RM691.20 setahun.

“Pada 15 September lalu, MBI telah menghantar notis kepada saya memaklumkan bahawa mereka akan meminda nilai tahunan harta atau cukai pintu ke atas rumah saya yang beralamat di Lot PT 186990, 13 Jalan Sri Klebang 3, Bandar Baru Sri Klebang, 31200 Chemor.

HINGRAF DIISYTIHAR PERTUBUHAN HARAM: TINDAKAN KERAJAAN TEPAT

Barisan Bertindak Hak-Hak Hindu atau lebih popular dengan panggilan Hindraf telah diisytiharkan sebagai pertubuhan HARAM berikutan kegiatan mereka yang bertentangan dengan Akta Pertubuhan 1966 (Akta 335) serta memudaratkan ketenteraman awam, keamanan, keselamatan, ketertiban dan nilai moral negara ini.

Hindraf mula dikenali apabila kumpulan itu memfailkan saman menuntut pampasan 4 trilion pound sterling (RM27.7 trilion) daripada kerajaan Britain yang didakwa membawa dan membiarkan masyarakat India terpinggir di negara ini.

Pada 25 November lalu, Hindraf mencetuskan kekacauan dalam perhimpunan haram di sekitar ibu negara dalam usaha mendesak Ratu Elizabeth II menyokong tuntutan itu.

Terbaru, kumpulan itu melakukan kekecohan di Rumah Terbuka Aidilfitri bersama Perdana Menteri dan Menteri Kabinet beragama Islam di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, 1 Oktober lalu bagi mendesak lima pemimpinnya dibebaskan daripada tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). (petikan BERITA HARIAN).

Apa yang dirisaukan sekarang ini, akan ada segelintir pihak yang seperti biasa akan berusaha memutar belitkan fakta dan membuat kan semua orang keliru dengan tindakan kerajaan. Apa-pun, Mustika melihat pengharaman HINDRAF yang diwartakan dan dikuat kuasakan semalam adalah tepat dan tidak perlu disanggah lagi.

Tuesday, October 14, 2008

CAKAP TAK SERUPA BIKIN

MP Batu Pahat (BN) petangpa ini di Dewan Rakyat, menegur segelintir pemimpin pembangkang yang kononnya memperjuangkan ketelusan dalam pentadbiran tetapi pada masa yang sama menyaman BPR kerana merasakan penahanan mereka oleh BPR tidak relevan.Di mana pendirian mereka terhadap rasuah?

Sebelum berjaya memegang tampuk pemerintahan suatu ketika dahulu, pelbagai dakwaan yang mereka dan pemimpin-pemimpin pembangkang yang lain lemparkan kepada pemimpin kerajaan, kononnya ramai pemimpin kerajaan terlibat rasuah. Nampaknya sekarang, mengetuk dulang paku serpih, mengata orang dia pulak yang lebih.Inilah dia contoh manusia yang cakap tak serupa bikin. Kemudian bila dah pecah lubang, mulalah berusaha menutup kesalahan masing-masing dengan tindakan yang sudah dijangka, saman-menyaman pulak.Biarlah BPR membuat kerja mereka. Mustika selalu menekankan, "berani kerana benar, takut kerana salah"

KEAHLIAN DALAM BN: KENYATAAN PAK LAH DIPUTAR BELITKAN

Memang sudah menjadi lumrah pembangkang dalam memutar belitkan fakta dan menggembar-gemburkan isu yang kecil menjadi satu masalah yang besar dan sensitif. Ini berlaku apabila kenyataan Perdana Menteri telah disalah tafsirkan oleh golongan pembangkang. Perdana Menteri dalam satu kenyataan nya telah mencadangkan supaya BN menjadi satu parti yang boleh dianggotai oleh pelbagai kaum.

Sebelum ini seperti yang kita ketahui, MCA (Cina), MIC (India) dan UMNO (Melayu). Ada segelintir masyarakat yang tidak berminat untuk menyertai parti yang dianggotai atau dipelopori satu kaum sahaja. Mereka tergolong sebagai rakyat yang menyokong kerajaan tetapi mereka menginginkan keahlian dalam multi-racial party. Maka PM telah mencadangkan supaya BN membuka peluang untuk golongan ini menjadi ahli dengan membuka keahlian terus kepada mereka.

Apabila pembangkang mendapat tahu, mereka menggelabah....berpeluh dan mungkin sedikit perasaan takut. Bimbang sokongan terhadap mereka goyah (sememangnya dah goyah pun), mereka cuba menghasut rakyat dengan mengatakan bahawa Perdana Menteri ingin menghapuskan parti kaum macam MCA dan MIC di Malaysia.... Mereka ni lembab ke bengap? Pak Lah cakap lain hangpa duk corner tang lain buat pa? Rakyat Malaysia pandai menilai........

TERESA BIKIN KECOH DI DEWAN RAKYAT

Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok semalam menimbulkan kekecohan apabila mendakwa penahanan beliau di bawah ISA baru-baru ini sama dengan penculikan oleh pihak polis. Dakwa Teresa lagi, ketika polis menahannya di bawah ISA, caranya sama dengan penculikan dan beliau ditegah memberitahu penahanannya kepada keluarganya. Dakwaan Teresa ini dianggap melampaui batas dan beliau sengaja kesempatan untuk mengutuk dan memperlekahkan pihak polis.

Bagi Mustika, tiada apa lagi yang mearik mengenai Teresa Kok yang boleh diuar-uarkan selain sikapnya yang biadap dan tidak tahu serta tidak pandai menjaga tatasusila serta tidak menghormati orang lain.

ANWAR GAGAL LAGI

Ucapan perbahasan sulung Anwar Ibrahim di Dewan Rakyat semalam nampaknya gagal menarik perhatian ahli Dewan yang juga penyokong BN apabila ucapannya selama 5 jam dianggap membosankan. MP BN kerap kali dilihat keluar masuk dewan dan tidak berminat untuk mendengar ucapan perbahasan dari Anwar.

Manakala di luar dewan pula, ketika ditanya media mengenai tarikh baru peralihan kuasa oleh PAkatan Rakyat, Anwar enggan memberitahu bahawa beliau tidak akan memberikan tarikh baru tersebut. Pada pandangan Mustika, pertanyaan media sebenarnya agak sinis. Dan nampaknya Anwar terlepas pandang.... Media memperlekehkan Anwar dengan pertanyaan yang sebenarnya media sudah tahu jawapannya.

Menurut kenyataan Anwar baru-baru ini, Pakatan Rakyat akan mengambil alih kerajaan Persekutuan selepas Aidiladha, awal Disember tahun ini. Apa yang Mustika boleh katakan, Anwar sedar hasrat dan cita-citanya mustahil sebab itulah beliau sendiri gagal memberikan tarikh baru yang mutlak seperti yang diminta media semalam.

Thursday, October 09, 2008

NEW JOB OFFER!

http://pilihan-anda.blogspot.com/

Teresa Kok mahu upah pengawal peribadi

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok berhasrat mengupah pengawal peribadi dan memasang kamera litar tertutup (CCTV) di rumah ibu bapanya, di sini kerana mendakwa keselamatan beliau serta keluarganya kini terancam.

Beliau berkata langkah itu berikutan kejadian pada 27 September lalu, apabila kediaman ibu bapanya di Taman Rainbow di sini dibaling bom molotov koktail.

"Saya telah dinasihatkan polis supaya menjaga diri serta berhati-hati memandangkan pelbagai perkara buruk dan reaksi negatif yang dilemparkan terhadap saya setelah isu saya (berhubung laungan azan) diperbesar-besarkan. BACA LAGI...

DES: Baru hang tau langit tinggi rendah...

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Mustika: TAKUT KERANA SALAH

TERESA SAMAN UTUSAN RM30 JUTA

BERITA HARIAN ONLINE (09/10/08)

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok Suh Sim hari ini memfailkan saman RM30 juta terhadap Utusan Melayu (M) Bhd dan editornya berhubung satu artikel yang didakwanya memfitnah beliau.

Saman itu difailkan di pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Sivil di Kompleks Mahkamah Jalan Duta di sini menerusi syarikat guaman S N Nair & Partner.

Dalam kenyataan tuntutannya, Kok yang juga Ahli Exco Selangor, mendakwa artikel bertajuk “Azan, Jawi, Jais, UiTM dan ba-alif-ba-ya”, yang disiarkan oleh akhbar syarikat itu pada 1 September lalu yang membawa maksud beliau seorang yang tidak boleh dipercayai, ahli politik yang jahat, bersikap perkauman dan anti-Islam.

Kok, 44, berkata artikel itu disiarkan semula dan diedar di seluruh Malaysia dan dunia menerusi perkhidmatan online Utusan, dan akibatnya, reputasi dan kewibawaan beliau tercemar di dalam negeri dan di peringkat antarabangsa.

Pada 15 September lalu, Kok menuntut supaya akhbar itu menarik balik dan memohon maaf tetapi tidak diendahkan. - Bernama

______________________________________________________________________

DIA DAH TAK DAK DUIT KOT........ YELAH NAK BAYAR PENGAWAL KESELAMATAN LAGI MESTI BANYAK NAK PAKAI DUIT, TU YANG DIA SAMAN UTUSAN KOT...... HEHEHEHEHEHE

SUDAH-SUDAH LAH TU TERESA..........

HINDRAF BUAT KECOH LAGI

Ketika rakyat Malaysia sedang bergembira menyambut aidilfitri, negara dikejutkan dengan kekecohan yang sengaja dicipta oleh kumpulan Hindraf pada Rumah Terbuka Aidilfitri Perdana Menteri dan Menteri Kabinet di PWTC.

Tanpa mempedulikan peraturan, mereka bertindak mendahului barisan pengunjung lain yang sudahpun beratur untuk memasuki dewan sejak pukul 10 pagi. Walaupun timbul kekecohan, mereka dibenarkan memasuki dewan atas semangat hari raya. Menurut saksi, kumpulan itu mula memotong barisan orang ramai menjelang tengah hari untuk menyerahkan patung beruang dan kad hari raya yang mereka dakwa mengandungi 300 tandatangan bagi mendesak pembebasan pemimpin Hindraf yang ditahan di bawah ISA.

Hakikatnya, daripada sekumpulan Hindraf yang masuk, hanya seorang sahaja yang mengucapkan selamat hari raya kepada Perdana Menteri (kenyataan Perdana Menteri sendiri), yang lain hanya menyuarakan supaya Perdana Menteri membebaskan pemimpin mereka dari ISA dan menghapuskan ISA. Di mana sebenarnya maksud sebenar disebalik hasrat untuk berhari raya dan bermaaf maafan seperti yang didakwa oleh seorang ahlinya R. Thanenthiran?

Hindraf dilihat semakin berani menunjukkan belang mereka. Sikap mereka yang biadab menjelikkan sesiapa sahaja yang melihatnya.

Sedarlah Hindraf di bumi mana anda berpijak sekarang.

Wednesday, October 08, 2008

MUSTIKA KEMBALI

Salam semuanya

Masih lagi dalam mood lebaran.... Tapi Mustika dah masuk kerja hari ini setelah hampir seminggu tidak menjengah laman blog sendiri.

Harap semuanya masih bersemangat bekerja.... Kerja tetap kerja

Friday, September 26, 2008

KEPUTUSAN MT HASIL PANDANGAN PEMIMPIN, AKAR UMBI UMNO

BERITA HARIAN ONLINE
26 SEPTEMBER 2008

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak berkata keputusan yang dibuat mesyuarat khas Majlis Tertinggi (MT) Umno hari ini dilakukan dengan penuh bijaksana selepas mendapat pandangan pemimpin dan akar umbi parti.

Timbalan Perdana Menteri berkata demikian kepada pemberita selepas sidang akhbar oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi di sini, hari ini.

Abdullah mengumumkan perhimpunan agung Umno dan pemilihan parti yang sepatutnya Disember ini, ditangguhkan Mac tahun depan

Thursday, September 25, 2008

IKLAN RAYA PETRONAS YANG MUSTIKA PALING SUKA (SEMUA IKLAN RAYA DARI PETRONAS MUSTIKA SUKA)

AKHIRNYA TERESA KOK MENGAKU JUGA

(Gambar: Utusan Malaysia, 25 September 2008).

http://anginperubahan.blogspot.com/

Akhirnya Teresa mengalah dan mengakui kesilapan sendiri. Pada 24 September, dalam satu forum ISA anjuran DAP, Teresa Kok akhirnya mengaku membuat kenyataan bercanggah mengenai makanan semasa dalam tahanan ISA.

Pada 19 September lalu Teresa mendakwa makanan itu “sama seperti makanan anjing” tetapi pada 22 September menukarnya kepada “baik sedikit daripada makanan anjing. “Okey baiklah. Awak mengesan kesilapan saya dengan bantuan rakaman video dan sebagainya, dan saya boleh terima kritikan,” kata Teresa Kok. Apakah Teresa tidak sedar semasa membuat kenyataan? Hingga perlu disedarkan oleh orang lain bahawa kenyataannya bercanggah?

Teresa menyatakan dia “tersilap membuat kenyataan” kerana keletihan. Mungkin sebab keletihan juga, Teresa terlupa apakah menu terakhir makan malam, sebelum dia dibebaskan. Jika keletihan, tenangkan dulu fikiran. Jangan buat tuduhan yang melulu dengan sewenang wenangnya. Kes ini menjadi pengajaran yang berguna kepada mereka-mereka yang enggan mengaku kesilapan sendiri.

Menurut Tian Chua (Ketua Penerangan PKR), tarikh baru pembentukan kerajaan Pakatan Rakyat telah ditukarkan kepada 1 Oktober 2008. Tukar kerajaan ketika umat Islam berhari raya Aidilfitri? Sesudah 16 dan 23 September tinggal angan-angan, ada pula kenyataan baru untuk terus mengelirukan rakyat. Bilakah Anwar Ibrahim hendak mengaku kenyataan 16 September yang dibuatnya adalah silap?

AZRINIZAM IBRAHIM

HARGA PETROL DAN DIESEL TURUN LAGI

Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi telah mengumumkan penurunan harga runcit petrol sebanyak 10 sen seliter kepada RM2.45 seliter daripada RM2.55. Harga diesel juga turun 10 sen seliter kepada RM2.40 seliter daripada RM2.50.

Ini lah yang dikatakan rezeki nak raya. Kerajaan sedaya upaya cuba meringankan beban rakyat, namun rakyat bersyukur atau tidak terpulanglah. Walaupun penurunan nya hanya 10 sen, tetapi ia mampu buat kita menarik nafas lega. Dan harapnya, ada lagi penurunan selepas ini.

Tetapi pesan Mustika, beringatlah selalu, jangan boros berbelanja. Dalam kegairahan membuat persiapan hari raya yang bakal memjelang beberapa hari lagi, janganlah kita lupa pada insan yang merintih dan mengharapkan bantuan daripada kita.

Wednesday, September 24, 2008

ANWAR DAH MENGGIGIL

Ini Mustika petik dari harakahdaily.

Pakatan Rakyat membantah keras tindakan Menteri Dalam Negeri, Dato' Seri Syed Hamid Albar terus menahan penulis blog Malaysia-Today, Raja Petra Kamaruddin di bawah ISA kerana hanya mendedahkan kepincangan pemimpin kerajaan. Kerajaan sepatutnya membebaskan Raja Petra sebagaimana pembebasan yang dilakukan ke atas anggota Parlimen Seputih, Teresa Kok dan wartawan Sin Chew Daily, Tan Hoon Cheng yang juga turut ditahan di bawah ISA. "Tindakan itu sebagai satu ugutan kerajaan untuk menakutkan rakyat. ISA sebenarnya akan memburukkan lagi imej pentadbiran pemimpin negara di bawah Barisan Nasional," - ANWAR IBRAHIM

Apa yang Mustika faham, Anwar Ibrahim sebenarnya takut dengan bayang-bayang sendiri. Boleh Mustika andaikan bahawa Raja Petra adalah orang yang selalu memainkan sesuatu isu yang merujuk kepada hasrat dan cita-cita (Mustika andaikan lagi, ANGAN-ANGAN) Anwar Ibrahim melalui blog Malaysia-Today. Dalam kerakusan Anwar mencapai cita-citanya itu, Raja Petra bersamanya. Mungkin banyak rahsia Anwar yang Raja Petra tahu. Kalau kena tahan, tentulah kena soal siasat, maka tentunya akan terbongkar rahsia, tentu juga gementar sekarang, dan tentunya Anwar takut! Dan apa yang Anwar buat, keluar kan kenyataan ISA tidak adil, boleh burukkan imej pemimpin kerajaan. Anwar bercita-cita nak keluarkan Raja Petra dari tahanan ISA sebelum Raja Petra membongkarkan semuanya (mungkin apa sahaja tentang Anwar) Wah banyaknya andaian Mustika? Andaian semata-mata.

Apa pendapat anda?

Tuesday, September 23, 2008

ISU MAKANAN TERESA SEMASA MENJADI TAHANAN ISA: MEDIA DISALAHKAN

Teresa Kok sekali lagi membuat kejutan berganda apabila mengeluarkan kenyataan bahawa makanan yang diberikan ketika beliau di dalam tahanan ISA sama macam makanan anjing! Kenyataan ini keluar dalam Utusan (mustika lupa tarikhnya). Apa yang mengejutkan, semalam dalam Buletin Utama (TV3), Teresa menyalahkan media cetak tersebut kerana kononnya media tersebut telah memutar belitkan apa yang di ceritakan kepada media sebelum ini. Hai Teresa, ari tu cakap lain, semalam cakap lain. Memang tak pakai lah cakap YB yang sorang ni.

Wednesday, September 17, 2008

PM SERAH JAWATAN MENTERI KEWANGAN 1 KEPADA TPM

PERDANA Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi di Putrajaya hari ini mengumumkan menyerahkan jawatan Menteri Kewangan I yang disandangnya kepada Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkuatkuasa serta merta. - Bernama

PM AMBIL ALIH JAWATAN MENTERI PERTAHANAN

PERDANA Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengambil alih jawatan Menteri Pertahanan dari Datuk Seri Najib Tun Razak berkuatkuasa serta merta. - Bernama

16 SEPTEMBER YANG BERLALU

Berakhirnya 16 September. Angan -angan Mat Jenin harap-harap berakhirlah juga. Jangan lah diperbodohkan lagi rakyat jelata. Rakyat pula, janganlah cepat sangat percaya dengan Anwar Ibrahim dan rakan-rakan sebantalnya...oppppssss......sekutunya.

Tuesday, September 16, 2008

PENAHANAN TERESA KOK WAJAR

Gambar: http://www.masterdedah.com/ dan
http://syahrilkadir.wordpress.com/2008/09/03/dap-bantah-papan-tanda-guna-huruf-jawi/


Penahanan Teresa Kok dikaitkan dengan isu melarang azan dilaungkan di masjid dan surau di sekitar Kota Damansara, Sri Serdang dan Puchong Jaya serta menggantikan tulisan jawi pada papan tanda nama jalan dengan tulis Tamil, Cina dan Inggeris.

&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*

Mustika: Jangan dipertikaikan lagi isu penahanan Teresa Kok ini. Sebelum ini kita digemparkan dengan dakwaan orang Cina bahawaDatuk Ahmad Ismail telah menyentuh sensitiviti mereka dan beria-ia menyarankan supaya Datuk Ahmad Ismail di kenakan tindakan yang sewajarnya padahal Ahmad Ismail bukannya menghina kaum Cina pun..... Bila kes Teresa dibawa ke ISA ramai pulak yang bantah tanpa usul periksa. Setidak-tidaknya dapatkan dulu penjelasan dari pihak berwajib dan teliti dulu dakwaan ke atas Teresa sebelum melenting tak tentu pasal.
http://www.masterdedah.com/

TAJUK: TRIP TO TAIWAN

BRING ON "Katak" To Bang Nuar.
Do or Die Mission or Malu Mission.

&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*

Mustika: Membazir je duit pegi sana tak dapat hasil... Takpelah korang ada "sponsor luar".



BETUL KE?

http://www.masterdedah.com/

TAJUK: PERGILAH KAU WAHAI ZAID IBRAHIM

Zaid Ibrahim letak jawatan bukan kerana berbalah tentang ISA. Sebab utama ialah kerana Zaid Ibrahim kalah bertanding Ketua UMNO Bahagian Kota Bharu kepada Datuk Fatmi. Mana nak letak muka seorang menteri kalah dan tidak cukup pencalonan untuk lawan Ketua Bahagian. Demi menjaga maruah, Zaid kena tunggu masa sesuai untuk letak jawatan dalam cara yang nampak bermaruah dan glamour. ISA dijadikan alasan Zaid. Bila Zaid buat begitu, orang akan anggap Zaid sebagai hero. Kalangan peguam akan sanjung Zaid sebagai seorang yang berani dan berpendirian. Zaid kalau terus jadi menteri pun, dia tak yakin sama ada akan kekal atau tidak di zaman Najib. Sudah tentu melawan Datuk Fatmi yang merupakan bekas SU Politik Najib seolah melawan Najib di Kota Bharu. Lebih baik berhenti dari digugurkan. Pergilah kau wahai Zaid. Pintu terbuka luas untukmu.

MUSTIKA: BETUL KE BEGITU? TAK SANGKA PULAK

APA KATA......

http://depa-kata.blogspot.com/

DENGAR, APA KATA PAK LAH...

"Orang kita cepat sangat terkejut, tergempar, cepat sangat kelam-kabut tentang soal pertukaran kerajaan. Ketepikan semua perkara begini.

"Beri perhatian kepada perkara yang mendatangkan manfaat serta kebaikan dan bukan sembang kosong yang tidak beri manfaat.

"Kita suka sangat berhujah dan bersembang tentang perkara ini (pertukaran kerajaan). Perkara ini tidak akan berlaku,"


DENGAR, APA KATA ANWAR...

"Kita sudah ada jumlah (wakil BN yang akan melompat kepada Pakatan), dan kita telah bersedia. Hari ini 16 September, esok 17 September, kita bersedia membentuk kerajaan."

"Petang tadi (semalam), (ahli parlimen DAP) Anthony Loke, (ahli parlimen PKR) Johari (Abdul) telah pergi ke Putrjaya, hantar surat untuk berjumpa segera dengan perdana menteri sebab kita mahukan perubahan aman dan tenteram."

APA KATA MUSTIKA...


"TAK JADI APA-APA"

Thursday, September 11, 2008

KAK TIPAH KOYA DAN MACHA SIVARASA

http://www.masterdedah.com/

Wednesday, September 10, 2008
Latheefa Koya adalah Ahli Majlis Tertinggi PKR. Sivarasa Rasiah adalah Naib Presiden PKR. Dua dua orang peguam ini ialah ahli parti PKR. Mana boleh ahli PKR membela Penasihat PKR dalam kes liwat. Kalau orang lain korang kata tak adil, tapi kalau kena kat korang adil lah pulak. Macam mana bro. Double Standard ni. Polis dan Mahkamah dikatakan tak adil oleh Bang Nuar, tapi si Koya dan Sivarasa ni boleh plak jadi peguam bela Bang Nuar.
Kesian wa tengok Kak Tipah Koya dan Macha Sivarasa ni. Ke hulu hilir kempen dalam aktiviti politik termasuklah membela Bang Nuar di court kerana kes liwat. Ni nak jadi peguam ke jadi orang politik? Dua orang ni memang kaki pembelit dan pakar pusing fakta. Korang tengok sendiri video Kak Tipah ni belit depan Zulkifli Nordin, YB Kulim. Lari YB Zul sampai tutup terus handphone gara gara belitan Kak Tipah Koya. Macam manalah nak cari kebenaran kalau Kak Tipah Koya dan Macha Sivarasa ni yang jadi peguam, confirm lah tak ada satu benda pun yang adil bagi mereka. Dua orang peguam ni pemimpin PKR, sudah pasti la mereka nak bela Penasihat PKR bermati matian. Lepas ini kita akan saksikan perbicaraan kes liwat ni menjadi satu kempen PKR dalam mahkamah bukan lagi perbicaraan mencari kebenaran. Bang Nuar oh Bang Nuar pandai sungguh kau membelit macam peguam peguam kau jugak. Lu fikirlah sendiri ya, adil ke tak orang parti jadi peguam?