Tuesday, June 24, 2008

MP MARANG (PAS) TIDAK 'UP TO DATE'

MP Marang (PAS), Hj Hadi Awang, mempersoalkan sistem muamalat Islam yang diamalkan di bank-bank seluruh negara yang kononnya masih bergelumang dengan sistem riba dan berdosa sehingga membaca ayat Al-Quran. MP Marang sengaja mendakwa bahawa sistem muamalat dalam negara masih tidak dipertingkatkan dan tidak diperbaharui mengikut kehendak Al-Quran.

Sedarkah Hadi bahawa sistem muamalat dalam negara sedang di pertingkatkan dan ianya telah banyak melalui pembaharuan termasuk undang mengenai nya malah kebanyakan institusi kewangan di negara ini telah menjalankan sistem kewangan Islam. Ini telah terbukti bahawa sistem muamalat di negara ini telah di iktiraf oleh negara-negara Islam melalui ketua negara masing-masing dalam mesyuarat OIC di Jeddah, Arab Saudi pada tahun 2004 dan juga telah diiktiraf oleh negara Barat yang membuktikan betapa eloknya sistem muamalat Islam yang menjamin kedudukan kewangan daripada tersasar keluar dari landasan Islam yang sebenar.

Selain itu MP Marang patut sedar bahawa keyakinan rakyat dalam negara khususnya dan luar negara amnya semakin bertambah terhadap sistem muamalat Islam. Ini terbukti melalui penyimpanan mereka dalam sistem muamalat ini. Malah rakyat di negara bukan sahaja orang Melayu tetapi juga kaum lain juga telah memilih sistem kewangan Islam. Justeru itu, kini pelaburan asing khususnya dari negara Timur Tengah amat yakin dari segi keselamatan dan juga keuntungan yang mereka perolehi berbanding dengan penyimpanan mereka di bank-bank dunia yang tidak menjamin dan khususnya dari segi keyakinan terhadap wang mereka.

No comments: