Monday, May 10, 2010

MANIFESTO PAKATAN RAPUH DI SIBU: SATU LAGI PEMBOHONGAN

Kalau Pilihanraya Kecil di Hulu Selangor baru-baru ini, Pakatan Rapuh menggunakan slogan yang "SELAMATKAN MALAYSIA" (sampai sekarang Mustika tak tahu nak selamatkan Malaysia daripada apa, musuh ke?, serangan jerung ke?, atau gempa bumi ke.....), di Sibu pula, slogan "JOM UBAH" digunakan. Nak ubah apa ya? ubah peta Sibu ke? Ubah nama Sibu ke? atau ubah penempatan penduduk Sibu (sebab mungkin Pakatan Rapuh nak bina empayar dekat situ..........hahahahahahahaha).... Walau apa pun, Mustika masih menunggu, calon DAP ni nak ubah apa!

Satu lagi, awal pagi ni Mustika sempat baca satu lagi 'lawak' Pakatan Rapuh dan DAP yang buat manifesto untuk 'UBAH' apa yang patut di Sibu. Mahu tergelak pun ada masa Mustika baca mengenai manifesto DAP dan Pakatan Rapuh di Sibu. Manifesto PRU yang lepas pun tak ada yang berjaya dilaksanakan, inikan pula PRK kali ni. Jom sama-sama kita nilai dan lihat apa 'perubahan' yang ingin DAP laksanakan;

1. Masa depan Sibu - Apabila DAP dan Pakatan Rakyat menjadi Kerajaan Negeri dan Kerajaan Pusat, kami berjanji akan menyelesaikan masalah banjir di Sibu dalam tempoh dua tahun, disamping melaburkan dalam modal insan dan prasarana untuk menjadikan Sibu sebagai pusat antarabangsa bagi industri perkapalan, kejuruteraan marin dan pelancongan. (BOHONG- sebab tidak mungkin DAP dan Pakatan Rakyat akan menjadi Kerajaan Negeri dan Kerajaan Pusat...., mimpi di siang hari)

2. Warga Emas - Semua rakyat Sarawak yang berumur lebih 60 tahun akan menerima bayaran minimum RM100 setahun sebagai menghargai sumbangan mereka dalam membangunkan ekonomi Sarawak (BOHONG- tiru idea Kerajaan BN, sumbangan kepada warga emas ni sebenarnya dah lama Kerajaan BN buat...)

3. Gaji Minima - Kami akan menetapkan gaji minimum RM750 sebulan kepada semua pekerja di Semenanjung dan RM830 sebulan di Sarawak (BOHONG- mana Pakatan rapuh nak cekau duit? nampaknya kena ambil hasil jual arak, babi, dan judi lah jawabnya... baru-baru ini PM telah bagi jaminan untuk mengkaji tahap gaji minima pekerja di Malaysia memandangkan kos sara hidup yang semakin meningkat...Lihatlah siapa dulu yang prihatin dengan nasib pekerja....)

4. Pendidikan - Semua sekolah akan diberi peruntukan mengikut keperluan sebagaimana yang dilaksanakan sekarang di Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan untuk memastikan anak-anak kita mempunyai masa depan yang cerah (BOHONG- Kerajaan BN dah buat semua perkara ni sebelum ni, sektor pendidikan adalah keutamaan Kerajaan BN untuk memastikan rakyat mendapat kemudahan pendidikan diberi sama rata kepada rakyat, prasarana pendidikan seperti sekolah, bantuan kepada pelajar-pelajar miskin, guru-guru yang bertauliah.........BN dah buat semua tu.... buktinya RM1.8 billion diperuntukkan untuk pembangunan sektor pendidikan)

5. Royalti Minyak - Sarawak akan menerima royalti minyak sebanyak 20 peratus dari Petronas, iaitu meningkat dari lima peratus yang diberikan oleh Petronas sekarang.(BOHONG- mula-mula yang akan songlap duit Petronas adalah Pakatan Rapuh, sebab mereka dah lama mengidam dengan royalti minyak Petronas ni. Maklumlah, dah kebulur)

6. Reformasi Tanah - Semua tanah hak adat Bumiputra (NCR) akan diukur nilai dan diberi hak milik manakala pajakan yang akan luput akan dilanjutkan tempoh tanpa syarat. Ini akan membuka peluang ekonomi besar di Sarawak. (BOHONG- ingat isu YBK? Ingat isu Kampung Buah Pala? Ingat isu ICity di Selangor?, hak rakyat dirampas dengan kejam)

7. Pentadbiran CAT dan Demokrasi - Kami akan mengamalkan pentadbiran Cekap, Akauntabel dan Telus (CAT) serta melaksanakan sistem tender terbuka, membenarkan kebebasan bersuara dan mengadakan pilihan raya tempatan. (BOHONG- Selangor dan Pulau Pinang adalah contoh terbaik kepada kegagalan pentadbiran Pakatan Rapuh)

No comments: