Tuesday, May 06, 2008

SYABAS KEMENTERIAN PENERANGAN

Hari ini dengan cuaca yang cerah telah memberikan inspirasi kepada mustika untuk mencoretkan sedikit pendapat dan pandangan tentang apa yang berlaku di parlimen pagi ini. Apabila dato' seri fong chan onn (alor gajah) bangun untuk mengemukakan soalan kepada y.b menteri penerangan, mustika tidak sabar dan tertunggu-tunggu untuk melihat Y.B Menteri Penerangan 'beraksi' di dalam dewan. Mustika begitu berminat untuk mendengar jawapan dan penjelasan olehY.B Menteri memandangkan mustika juga merupakan salah seorang pemilik blog dan peminat blog.

Dengan tenang Y.B Menteri Penerangan menjawab setiap soalan yang dikemukakan. Rancangan 'bersama media' yang disiarkan rtm 1 berjaya meraih rating yang tinggi iaitu lebih kurang 340,000 penonton. Manakala rancangan 'blog' yang disiarkan setiap ahad berjaya mencapai rating 200,000 penonton. Syabas kepada Kementerian Penerangan. Di Malaysia, lebih kurang 14 juta orang melayari blog dan ada pendapat mengatakan lebih kurang 500,000 blog yang telah wujud di Malaysia. Maka kewujudan blog sebagai wadah pengantar dan penyalur maklumat adalah rasional. Tidak sia-sia rasanya kedua-dua rancangan ini disiarkan. Selain memberi peluang kepada wakil media dan blogger memberikan pendapat, menjawab soalan dan 'meluahkan' isi hati, mustika juga fikir ini adalah gelanggang sebenar mereka kerana rancangan ini berlangsung secara lansung di televisyen... Mereka yang dijemput adalah golongan 'kritikal' terhadap blog (taksub). YB Menteri Penerangan menjelaskan bahawa beliau ada berjumpa dengan bloggers bagi mengetahui pandangan-pandangan mereka, apa yang sesuai dan apa yang tidak sesuai dikeluarkan di dalam blog, samada bercanggah dengan undang-undang atau melibatkan akta hasutan.
Usaha YB Menteri Penerangan ini menunjukkan kesungguhan kerajaan menangkis pendapat sesetengan pihak bahawa kerajaan ingin menyekat dan ingin membataskan lontaran idea pihak media dan bloggers. Ada ahli dewan yang bangun dan mengucapkan tahniah kepada YB Menteri Penerangan mengenai kejayaan menganjurkan program 'bersama media' dan 'blog' melalui rtm dan memberi pandangan supaya rancangan 'blog' selama 30 minit itu dipanjangkan, memandangkan masa yang diperuntukkan terlalu singkat dan tidak cukup. Ini menunjukkan bahawa penonton amat berminat dengan rancangan tersebut.
Apa yang mustika dapat simpulkan di sini, kementerian penerangan telah membuktikan sikap keterbukaan kerajaan telah dlaksanakan dan tiada istilah media dan bloggers dikongkong lagi. Syabas buat Kementerian Penerangan.......

1 comment:

Anonymous said...

saya sokong ape yang kem.penerangan buat tu
barulah media bebas

zacky