Wednesday, August 13, 2008

KETUANAN DAN KEISTIMEWAAN ORANG MELAYU...


TAN SRI KHALID KATA : ''UiTM perlu bersikap global dalam usaha untuk menentukan siswazahnya lebih mesra dan serasi dengan masyarakat yang berbilang kaum dan bangsa agar dapat bersaing secara sihat"Tan Sri Muhammad
Muhd. Taib PULAK KATA :
“Inilah (orang) yang dikatakan mahu membantu orang Melayu, mahu memperjuangkan orang Melayu... kalau boleh mahu bahagi-bahagikan semua yang ada. “PKR sebenarnya bukan parti Melayu tetapi parti berbilang kaum. Pemimpinnya tidak ada hak memperjuangkan orang Melayu.“Sebab itulah dia membuat cadangan ini dan berita ini pasti akan menggembirakan orang Melayu yang telah mengundi mereka... terimalah hadiah ini,”

Penulis KATA :Tan Sri Khalid nampak gayanya memang nak gadaikan segala keistimewaan hak orang Melayu di negara ni nampak gayanya. Itu pasal PKR tak pernah setuju dengan konsep Ketuanan Melayu. Apa yang mereka perjuangkan ialah kononnya kesamarataan hak rakyat dan tidak semestinya semuanya di bolot Melayu.

Konsep ketuanan Melayu sebenarnya adalah satu konsep yang cukup mudah untuk difahami tetapi telah disalah tafsirkan oleh kebanyakan pihak. Ianya umpama, benda yang halal, dipakaikan dengan sesuatu yang tidak kena pada tempatnya...maka ianya nampak seperti haram. Begitu juga dengan konsep Ketuanan Melayu ini. Ada pihak mentafsirnya sebagai dominasi Melayu. Ianya silap serta lari dari konsep.

Di Malaysia tidak ada dominasi mana-mana pihak. Tidak ada dominasi Melayu, tidak ada dominasi Cina, tidak ada dominasi India atau mana kaum di sini.

Sebelum kehadiran etnik-etnik lain ke Tanah Melayu, ada satu etnik majoriti yang menduduki, menjaga, mengusahakan, mentadbir tempat ini. Namanya MELAYU! Oleh kerana pentadbirannya dijaga dan diusahakan oleh orang MELAYU, maka tempat ini (Tanah Melayu), dulunya berpenghuni dan dan juga berTUAN. Tuannnya pula bernama ORANG MELAYU. Oleh itu, kenapa susah sangat nak faham konsep KETUANAN MELAYU.

Kemudian tibalah orang-orang Cina dari Tanah Besar dan orang India dari semenanjung India untuk berkhidmat dan bekerja di sini. Orang Melayu ni, pemurah, dia bagi etnik-etnik lain masuk ke tempatnya untuk bekerja dan mencari rezeki. Kemudian, bagi pulak hak kerakyatan menjadi warganegara kekal di sini.

Sekarang, penduduk Tanah Melayu bertambah ramai, ekonomi bertambah makmur, politik kejap ok, kejap merapu. Di sini lah bermulanya pertikaian hak-hak masing, dan orang Melayu mahu mengisytiharkan hak-hak istimewanya jangan diganggu gugat. Orang Cina pun mahukan hak, orang India pun mahukan hak.

Perlu diingatkan di sini, etnik-etnik luar yang datang ke nagara ini, kemudian menjadi warganegara di sini adalah etnik serpihan dari keseluruhan rakyat di Tanah Melayu. The originality is still Malays. Sebab itu kita sebut KETUANAN MELAYU dan orang Melayu punya hak dan keistimewaan yang harus dipertahankan.Kemudian muncul pertikaian yang mengatakan hak-hak istimewa seperti ini menonjolkan dominasi Melayu. Dominasi apa?

Kalau dominasi, masyarakat serpihan lansung tidak boleh bersuara dan tiada apa-apa hak untuk dipertikaikan. Masyarakat lain turut punya hak yang diberi oleh Tuan punya tempat. Nak lihat dominasi sebenar? Pergilah ke negara jiran kita Indonesia, ada cina dia nak sibuk-sibuk buat bising...silap-silap haribulan kena penggal kepala...Apa yang dikecewakan, perkara-perkara berbangkit ini dibisingkan oleh Orang Melayu itu sendiri. Kenapa? Kerana dia sendiri tidak memahami konsep KETUANAN MELAYU.

Tan Sri Khalid nak buka 10% kuota pada bangsa asing untuk masuk UITM. UITM itu jelas menunjukkan hak-hak keistimewaan orang Melayu. Dengan membenarkan kuota tersebut, Tan Sri telah mengangkat kedudukan masyarakat serpihan sama seperti Tuannya. Ini sudah salah konsep.

Sama juga kalau kita samakan hak-hak masyarakat di seluruh Malaysia, ini menunjukkan bahawa kita sudah merendahkan kedudukan Tuan punya tempat dengan masyarakat serpihan. Orang Melayu dengan rela dan bermurah hati untuk membenarkan kaum-kaum lain bersama-sama mencari rezeki di sini. Oleh yang demikian, janganlah dipertikaikan kuasa dan hak-hak empunya tempat asal ini. Penulisan kali ini bukanlah berniat dan bertujuan untuk membangkitkan isu-isu perkauman, Des menghormati rakan-rakan yang berlainan bangsa yang faham dengan konsep KETUANAN MELAYU secara amnya, terima kasih.

Perkataan "masyarakat dan etnik serpihan" bukanlah bermakna bangsa-bangsa lain seolah-olah seperti sampah di tepi jalan, ianya hanya satu konsep yang boleh dipakai guna di dalam negara yang dulunya mempunyai penghuni asal dan kemudian muncul masyarakat lain dan bergabung menjadi satu komuniti yang besar.

Mustika KATA: Sudah terang lagi bersuluh PKR cuba melenyapkan Melayu di muka bumi ini. Kalau sekarang hak dan keistimewaan orang Melayu sudah mula diperdagangkan, sudah pasti suatu hari nanti jika PKR memerintah (jika lah), orang Melayu akan 'meminta sedekah' di bumi sendiri. Kata-kata Hang Tuah, pahlawan Melayu yang masyhur bahawa "takkan Melayu hilang di dunia" tidak akan membawa makna dan akan hanyut di bawa arus kekejaman PKR dan DSAI khususnya.

No comments: